Skip to main content
فهرست مقالات

سینما - نور (بینش تصویری در ایران)

نویسنده:

(32 صفحه - از 36 تا 67)

کلید واژه های ماشینی : سینما، تصویر، نور، نقاشی، هنر، معماری، نگارگری، ایران، فضا، رنگ

خلاصه ماشینی: "اما که همه آن‌ است که ساخت و بینش تصویری دراماتیک در سینما و احیانا بگیریم در نقاشی،شاید به دلیل مهجور ماندن فرهنگ تصویری در این سرزمین، یکسره خود مهجور مانده و لاجرم سینما که ساخت بصری-تصویر و حرکت-در آن غالب است،از این وجه،بی‌شکل و کم‌مفهوم و تنها در خدمت روایت‌گویی سرراست قرار گرفته. هنگام در کار یک حرفه،آن هم رنگ کردن پارچه،چنین آداب‌ و مناسکی و قداستی در کار است،و هر عمل و ماده،معنی خاص داشته‌ باشد،خاصه رنگها،در جرفهء نگاشتن و نگارگری و معانی قدسی خط و رنگ،باب گشوده‌تر است،که آغاز این هنر را به قلم معجز رقم شمسه‌ خمسهء آل عبا،علی المجتبی الرضی المرتضی،و وصی المصطفی‌ صلوات الله و سلامه علیه منسوب می‌نمایند: شنیدم که صورتگران ختای‌ نخستین که گشتند صورت گشای‌ نهادند از آن رو ختاییش نام‌ که کلک ختایی از او یافت کام‌ چو دور نبوت به احمد رسید قلم بر سر دیگر ادیان کشید خطاپیشگان ختایی‌نژاد نمودند نقش نخستین سواد به دعوی یکی صفحه آراستند نظیرش ز شاه رسل خواستند ببردندش در عین کافر دلی‌ به دعوی سوی شاه مردان علی‌ چو شاه ولایت بدید آن رقم‌ به اعجاز بگرفت در کف قلم‌ رقم کرد اسلامیی دلربای‌ که شد حیرت‌افزای اهل ختای‌ چو آن اصل افتاد در دستشان‌ بشد نقشهای دگر پست‌شان با این شروع می‌توان در تذکره‌ها دید که بسیاری از نقاشان،خود در سلک عرفان و تشرع بوده‌اند،و می‌دانیم که خطاطان و نقاشان،تا این‌ اواخر،به هنگام شروع کار وضو و غسلشان می‌باید که کامل بوده باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.