Skip to main content
فهرست مقالات

مستندسازی در ایران

نویسنده:

(10 صفحه - از 70 تا 79)

کلید واژه های ماشینی : فیلم ،فیلم مستند ،مستندسازی ،ایران ،سینمای مستند ،مستندسازی در ایران ،فیلمساز ،گلستان ،سینمای مستند ایران ،ساخت ،تصاویر ،مونتاژ ،فیلمبرداری ،زیبایی ،واقعیت ،آمریکا ،دوربین ،تجربه ،زمینه ساخت فیلم مستند ،سیاسی ،نگاه ،سال کار مونتاژ فیلم ،بیان سینمایی ،کیمیاوی ،آثار سینمای مستند ایران ،شاخص‌های سینمای مستند ایران ،مستند سازان ،شاخص ،بیان ،آثار

خلاصه ماشینی:

"9» مستند سازان دیگری که در وزارت فرهنگ و هنر گردآمده بودند، چه آنها که دانش خود را در کلاسهای سیراکیوز آموخته بودند و چه آنها که‌ در اروپا و آمریکا مشق سینما کرده بودند،یک مشکل بزرگ فرا راه خویش‌ داشتند و آنهم دستگاه تفتیش عقاید و سیستم سانسور دولتی بود،سیستمی‌ که اگر به نابود ساختن تمامی نگاتیوها و نوارهای صدای فیلم‌ نمی‌پرداخت-مانند فیلم سوگ شهر خاموش ساخته منوچهر طیاب که‌ قبل از نمایش توقیف و تکه‌پاره شد-دست‌کم به جلوگیری از نمایش آن‌ اقدام می‌کرد-مانند فیلم اونشب که بارون اومد و یا سایر کارهای شیردل‌ که مدتها بعد از نمایش آن رفع ممنوعیت بعمل می‌آمد،فیلم مذبور در سال 1344 ساخته شده و تا سال 1353 در توقیف بود تنها در این سال‌ سرانجام با حذف و تعدیل‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. فروغ فرخزاد با ساختن خانه سیاه‌ است تلقی خاص خود را از سینمای مستند شاعرانه ارائه می‌دهد،موج، مرجان،خارا محصول دیگری از کارگاه گلستان که تلفیق زیبایی از گفتار گلستان و تصاویر زیبای آلن پندری بشمار می‌رود در سال 1341 عرضه‌ می‌شود. پرویز کیمیاوی که در سال 1348 فیلم مستند تپه‌های قیطریه را به عنوان تجربه‌ای متفاوت در زمینه فرم و بیان سینمایی عرضه داشته موفق‌ می‌شود یکی از آثار درخشان این دهه را با نام یا ضامن آهو ارائه کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.