Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و سینما: آسیب شناسی نقد فیلم در ایران

نویسنده:

(12 صفحه - از 82 تا 93)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، نقد، نقاد، هنری، ایران، فیلمساز، آسیب‌شناسی نقد فیلم در ایران، سینماگر، سینمای ایران، رسانه‌ای

خلاصه ماشینی: "پس می‌بینیم که عرصهء نقد هنری در واقع میدان تجلی و ابراز نظریات، تفاسیر و سیستم‌های«فکری،زیباشناختی»نقادان است و هر گروه از جبهه‌های موافق و مخالف این نظریات،برای تثبیت دیدگاه خود یکسری‌ دلایل فکری اقامه می‌کنند در ایران اما نقاد بزرگ بدین‌معنا وجود ندارد یعنی کسی که مبدع یک نظام فکری و استتیک در زمینهء نقد هنری باشد در سینما می‌توان کوششهای مرحوم فریدون رهنما(در کتاب واقع‌گرایی‌ فیلم)را گونه‌ای تلاش جدی برای وصول به یک نظام زیبایی شناسانه متکی‌ بر نظریات فلسفی و تاریخ هنر دانست دکتر هوشنگ کاووسی در مقالات و نقدهای جدی خود که جسته وگریخته به مناسبت‌های گوناگون در این‌ دهساله نوشته است به تأثیر تاریخ و تحولات اجتماعی در شکل‌گیری آثار هنری توجه زیادی داشته است و مبنای قضاوت نقادانهء خویش را بر کشف‌ پیشینه و سنوات گذشته«موضوع نقد»استوار نموده است. ما توقع زیاده از حدی از نقاد ایرانی نداریم که تک‌تک آثار فیلمسازان را حلاجی کنند و احاطهء کامل بر جریانات سینمایی کشور داشته باشند اما در همان حیطهء عملکرد خود نسبت به همان فیلمی که تحسینش می‌کنند آیا جدی بوده‌اند؟نویسنده‌ای که مهاجر را شاخص سینمای ایران می‌داند آیا این فیلم را چونان موضوعی پژوهشی از لحاظ فرهنگی و زیباشناختی‌ مورد بررسی قرار داده است؟آیا برای ادعای خود دلایل مستدل اقامه کرده‌ است؟آیا نظام تئوریک محکمی بنا کرده است؟یا آن دیگری که فیلم سرب‌ را دوست دارد و با آن همدلی می‌کند آیا توانسته است قدرتمندانه از فیلم‌ مزبور و مواضع ارزشی آن دفاع کند؟نقطهء ضعف اساسی نقد سینمایی در ایران،علی السویه بودن معیارهای نقادی بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.