خلاصه ماشینی:
"چرا که باید هم جوان و هم زیبا باشد؛و هرکسی نمیتواند نقش حسود و کینهتوز را بازی کند چرا که باید زشت و پیر باشد.
اما هنرپیشهء قدیمی که به«مقلد»معروف بود،پرورش یافته بود تا فقط یک نقش مشخص را بازی کند؛و تا زمانی که قدرت نمایش داشت،«شمرپوش»یا«زنپوش»و...
در این دوره بازیگرانی به عرصهء سینما میآیند که در هر فیلم نقش متفاوتی را بازی میکنند و به همین لحاظ مورد تحسین تماشاگران قرار میگیرند.
مارلون براندو در نقش «استانلی»و ویوین لی در نقش«بلانش»کاملا ظرایف شخصیتی نقششان را بازی میکنند و از عهده بر میآیند اما«کارل مالدن»با اینکه بازیگر برجستهای است اما کمتر به شخصیت نقش نزدیک میشود و بیشتر در حد یک تیپ باقی میماند.
همه معتقدند که پل نیومن در این فیلم خوب بازی نکرده است.
در مورد کارگردانها،اسپیلبرگ مثال خوبی است برای نوع فیلمهایی که به بازیگر احتیاجی ندارد.
اما در کلیت سینمای ما،گرایش کلی تیپیکال دارد،در ضمن اینکه کوششهای داستانپردازانه یا شخصیت پردازانهاش را نمیتوان نفی کرد به دلیل همین کوششها تعدادی از بازیگران هم در سایه روشن تیپ و شخصیت قرار گرفتهاند.
مخملباف نمیخواهد تماشاگرش را درگیر یک قصه کند،نمیخواهد تماشاگرش را با تاریک و روشن شخصیتهای قصه درگیر کند تا پس از آن تماشاگر به کشفی نایل شود و به یک دیدگاه انتقادی برسد بلکه او به وسیله یک قصه و آدمهایی که در آن رفتوآمد میکنند فرض انتقادیش را منتقل میکند.
مثلا اگر کسب بخواهد فیلم مخملباف را برای دیگری تعریف کند قصهای را باز نمیگوید.
همه در حد یک تیپ خوب هستند چون قدرت بازیگری آنها به نمایش گذاشته نمیشود."