Skip to main content
فهرست مقالات

مخملباف، یهودای سینما؟

نویسنده:

(4 صفحه - از 140 تا 143)

کلید واژه های ماشینی : مخملباف ،سینما ،فیلم ،فیلمساز ،نمادهای ،سیاسی ،تماشاگری ،یهودای سینما ،هنری ،نشانه‌های ،ایران ،نسیم ،سینمای ایران ،فیلم تاراج و دیار عاشقان ،فیلم‌های مخملباف ،نمادین ،مخاطبان ،هویت ،اجتماعی ،دیار عاشقان ،ایده ،محسن مخملباف ،تماشاگران سینمای ایران ،وجه ،تحمیل ،دست‌فروش ،فیلمسازی مخملباف ،آثارش ،فیلم دیار عاشقان ،دیار عاشقان فیلم

خلاصه ماشینی:

"اما مخملباف در این دو دورهء متفاوت،از یک جهت هویت ثابتی‌ داشته است،و آن اینکه همواره فیلمسازی سیاست‌اندیش بوده است. اما در هر دو صورت،معناها در نسوج آثارش رخنه نمی‌کند،آدمها از فردیت تهی‌ می‌شوند و نقشی نماینده‌وار پیدا می‌کنند،و سینمایش همچنان به ابزاری‌ برای بیان پیام تبدیل می‌شود،و شکل و معنا ترکیبی هنرمندانه بدست‌ نمی‌آورند. اما این نشانه‌ها ضمن اینکه مخاطب را به‌ مفاهیم بیرون از خود هدایت می‌کنند،می‌باید در چهارچوب نظمی که‌ فیلمساز می‌آفریند،انتظامی ارگانیک و طبیعی و باورپذیر پیدا کنند. اما این سخن هرگز بدین‌معنا نیست که‌ نشانه‌های سینمایی می‌باید ترکیبی متصنع و مکانیکی پیدا کنند. مخملباف (تصویرتصویر) اول به این ایده کلی فکر می‌کند،و بعد برای اثبات آن از نشانه‌هایی مدد می‌گیرد که سخت ناشیانه است،و با بافت عمومی فیلم انطباق‌ پیدا نمی‌کند،و مورد باور تماشاگر قرار نمی‌گیرد. اما آیا نمی‌شد که این بازاریان در مسجد از دیانت سخن بگویند،و در حجره به‌ سوداگری مشغول شوند؟در واقع صحنه‌ای که مخملباف می‌چیند، سخت نمایشی و متظاهرانه است،و خصوصا با لحن اپیزود اول‌ دستفروش،که سبکی واقع‌نمایانه دارد،ناهمخوان است. تفاوت فقط در این است که‌ سازنده تاراج،فیلمساز قبل از انقلاب است،و کارگردان دیار عاشقان به‌ نسل پس از انقلاب تعلق دارد،و مخملباف در مقطع ساختن این فیلم، هنوز براین باور بود که تمامی فیلمسازان قبل از انقلاب یا در خدمت نظام‌ شاهنشاهی بودند،یا مبشر تفکر چپ،و در نتیجه همه آنها می‌باید حذف‌ شوند. اما چه محتوای درونی این فیلمها،و چه هویت سازندگانشان،تنها می‌تواند برای پاره‌ای از تماشاگران سینمای ایران قابل فهم باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.