Skip to main content
فهرست مقالات

نقاشی قالی؛ امتزاج نقش و بافت

(1 صفحه - از 66 تا 66)

کلید واژه های ماشینی : قالی، قالی ایران، نقاشی قالی، هنر، امتزاج نقش و بافت، نقش، استاد جمشید امینی، قالی ایران و نقوش تزیینی، اصیل قالی ایران، استاد

خلاصه ماشینی:

"قرن دوازدهم و سیزدهم میلادی اوج‌ رونق و تکامل قالی ایران بوده است؛ همان دوره‌ای که نقوش سنتی و اصیل‌ قالی ایران،جدا از نقش اساسی خود، در کار تزیین نقوش خیال برانگیز مینیاتورهای ایرانی نیز مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند و قالی ایران و نقوش‌ تزیینی،هنرمندان رشته‌های مختلف‌ هنری را چنان به خود جلب و جذب‌ می‌نماید که نقاش بزرگ ایرانی‌ کمال الدین بهزاد در قرن پانزدهم‌ میلادی جدا از خلق مینیاتورهای‌ بی همتا،خود مبتکر طراحی و نقاشی‌ نقشهای جادویی و جاودانه در زمینه‌ بافت قالی ایران است. متأسفانه از آغاز قرن نوزدهم‌ میلادی،با توجه به گسترش تجارت‌ قالی ایران با ممالک اروپایی‌ و استفاده‌های ناروای سواگران بیگانه‌ در کار تهیه،طرح و بافت،اندک اندک‌ لطمه‌های جبران ناپذیری به تدوام و استمرار نقشهای اصیل و سنتی ایران‌ وارد آمد و سرقت و ربودن نقشه‌های‌ اصیل ایرانی و فرستادن آنها به‌ کشورهای همجوار و سفارش بافت آنها، اعتبار بافت و طرحهای سنتی و اصیل‌ قالی ایران را نیز خدشه دار نمود."

صفحه:
از 66 تا 66