Skip to main content
فهرست مقالات

سه گانه سینمایی مخملباف

نویسنده:

(3 صفحه - از 146 تا 148)

کلید واژه های ماشینی : سینما، مخملباف، ناصر الدین شاه، فیلم، هنر، سینمایی مخملباف، هنرپیشه، سلام سینما، سه‌گانه سینمایی، درونمایه

خلاصه ماشینی:

"اما مخملباف در دو فیلم دیگر،با لحنی خشن به نقد سینما نیز می‌پردازد و آن‌ را هنری دشوار،و بیرحم قلمداد می‌کند. این دگرگونی را حتی اگر توبه‌ مخملباف به درگاه سینما نیز بگیریم،نشانه‌ای از آزاداندیشی و صداقتی‌ است که معمولا ابراز آن در جامعه روشنفکری،سوء تعبیر درپی دارد. کار مخملباف در استفاده از صحنه‌های متعدد فیلمهای ایرانی به عنوان سندهای معتبری از سیر تحول سینما در ایران، اگرچه در جهان سینما بی‌سابقه نیست اما بدو شک،هیچ فیلمی را نمی‌توان سراغ کرد که اساس آن بر همین مبنا شکل گرفته باشد. یک انسان عقیم که به‌ هر دری می‌زند تا روزنه‌ای را به روی خود بگشاید اما پشت هر در،در دیگری است با قفلی و زنجیری و نهایت اینکه او به مرور شاهد متلاشی‌ شدن زندگی ظاهرا مر فهانه‌ای است که از پول دلقکی فراهم شده و به‌ آخرین ابزار تکنولوژیک مجزاست اما تهی از شور زندگی. این فیلمی است هم در ستایش خارق العاده مردم به ویژه نسل جوان به سینما را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که سینما همچنان زنده است و هیچ بحرانی نمی‌تواند آن را از پا در آورد. منشوری چند وجهی است که بستگی دارد از کدام جهت به آن‌ نگاه کنیم،مخملباف طی فیلم خطاب به جوانان شرکت‌کننده در آزمون‌ بارها تأکید می‌کند که«این سینماست. اما این سه فیلم ساخته شده،که نمایانگر سه موقعیت برای هنر و هنرمند در جامعه هستند،به دنباله‌ای نیاز ندارند. باید این جمله از نقد یکی از نشریات معتبر فرانسوی‌ را بار دیگر مرور کنیم که«او با فیلم سلام سینما،خواب صد ساله سینما را آشفته کرده است»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.