Skip to main content
فهرست مقالات

ال سید مرده است (کندوکاوی در شخصیت فیلمساز و شخصیتهای فیلمهایش)

نویسنده:

(5 صفحه - از 159 تا 163)

کلید واژه های ماشینی : مخملباف، فیلم، سینما، زن، سیاسی، نسل، فیلمهای مخملباف آثار سیاسی، فیلمهای مخملباف، اجتماعی، بحران

خلاصه ماشینی:

"مهم‌تر از همه این‌که سیاست موضوعی است ضروری،اما آزاردهنده،قربانیان تمام فیلمهای مخملباف در این دوره‌ کسانی هستند که به نحوی در مجادله با قدرت دچار استیصال شده‌اند. این نیست انگاری بیش از هرچیز در نفی زندگی در آثار این دورهء مخملباف نمودار است؛زنهای فیلمهای مخملباف‌ نمونهء شاخص این دیدگاه هستند. مظهربارز نمادین این تفکر را در دورهای باطلی می‌توان دید که در تمام فیلمهای‌ مخملباف دیدنی است؛چرخیدن نسیم(در بای‌سیکل‌ران)و دوستش‌ (موتورسوار)برای ادامهء زندگی‌شان،چرخش زندانی‌ها در پایان فیلم‌ بایکوت با آن دیالوگ پایان فیلم که:«بشینیم،پاشیم،دور بزنیم». نگاه من این نیست که چرخش مخملباف از اندیشه‌ای امیدوار و سفید به نگاهی سیاه و ناامید صورت گرفته باشد؛بل،گمان می‌کنم که این‌ لایهء تلخی و سیاهی همواره در آثار مخملباف وجود داشته است. محسن مخملباف در یک وضعیت استیصال قرار گرفته است؛جوان‌ پاکدلی که به سینما آمده تا بشریت را نجات بدهد؛او رسالت اخلاقی و اجتماعی و سیاسی‌اش را در این دوره انجام داده،اعتراض کرده و ضربه‌ خورده و حالا دچار نوعی«آنومی»(بی‌ارزشی)شده. آیا این مسئله خاص مخملباف است؟یا مخملباف‌ نیز یک نفر از نسلی است که در تلاطم و بحران تغییرات اجتماعی و سیاسی‌ دچار«آنومی» (anomy) شده است؟ نه،مخملباف یک استثناء نیست. او دیگر حرفی برای گفتن ندارد که سینما ابزار بیانی او باشد،اما او مجبور است که فیلم بسازد،او قبول کرده است که به پلیدی پشت صحنهء سینما آگاه است و در چنین شرایطی است که مخملباف روزبه‌روز از شخصیت ایدئولوژیک خود فاصلهء بیشتری می‌گیرد و به وجود حقیقی‌ خود نزدیکتر می‌شود و ما بهتر و بیشتر می‌توانیم«خود»او را ببینیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.