خلاصه ماشینی:
"زیرا فیلم فلسفی با هر تعبیری برمبنای تأمل و تفکر تماشاگر بر روی مضمون آن شکل میگیرد و تاکنون چهکسی توانسته است هنگام تماشای فیلمهای مخملباف فکر کند؟ فیلمهای او همیشه پر از حرفها و تصاویر و حرکتهایی است که شتابان در آن گنجانده شدهاند و همهچیز درست جلوی چشم تماشاچی در کلوزآپ قرار گرفته است و برای پرهیز از دیده نشدن چندین بار هم تکرار میشود.
همهء اینها در واقع به این دلیل است که آثار مخملباف تا حد زیادی پرانرژی و محرک به نظر میرسند این تحرک فقط به ریتم سریع فیلمهای او مربوط نمیشود بلکه به چند عامل دیگر نیز وابسته است که یکی از آنها بیپردگی است.
دوربین که به ویلچر بسته شده و از همان زاویه بیمارستان را نشان میدهد در عروسی خوبان،پیرزن دعانویس که در تاریکی نشسته است با آن دکور عجیب و غریب خانهاش در هنرپیشه،نمای معروف فیلم بایسیکلران که گویی او با دوچرخه از میان تونلی در تاریکی عبور میکند و نمایش کابوسگونهء پرورشگاه در دستفروش از این جملهاند."