Skip to main content
فهرست مقالات

سینما و سیاست (نظریه و تفکر)

نویسنده:

مترجم:

(12 صفحه - از 240 تا 251)

کلید واژه های ماشینی : سینما ،فیلم ،سیاسی ،نمایش ،تماشاگر ،واقعیت ،کارگر ،هنر ،تصویر ،چاپلین ،ایدئولوژی ،اجتماع ،مذهب ،فیلم سیاسی ،تاریخ ،سینمای سیاسی ،سرگرمی ،انسان ،دنیا ،شخصیت ،عصر جدید ،فیلم سیاسی در سینما ،مفهوم ،کار ،زندگی ،اندیشه ،زبان ،سینما و سیاست ،نظام ،مذهب و نمایش واقعیت

خلاصه ماشینی:

"بدین ترتیب تفسیرهای عالمانه از پرتقال کوکی، در مقابل آنچه اثر،واقعا برای تماشاگران عرضه می‌کرد،حالتی‌ مسخره‌آمیز داشت:«در میان همه خواستها،آنچه موجب شده بود،این‌ اجتماع نوین جادو شود،جامعه‌یی که در آن فقط جلاد و قربانی وجود دارند،جائیکه جلاد فقط به خاطر ایفای نقش قربانی،نقش خود را ترک‌ می‌گوید،و بالعکس،این فیلم بر روی مردم چون فیلمی کمابیش‌ جادوآفرین عمل کرده بود(در پرتقال کوکی کمترین نمایی از اخلاق وجود ندارد:خشونت حکومت،عملا خصلت مهاجم را از قهرمان داستان‌ می‌گیرد،به شدت همطراز خشونتی است که قهرمان داستان از خود بروز می‌دهد)به عبارت دیگر کوبر یک متوجه نبود(یا نمی‌خواست بداند)که‌ چگونه فاصله‌یی بگذارد میان تصویرگری خشونت و سرگرمی(یعنی‌ خشونت بدون شورش)و آن سرگرمی که واسطی است برای چنین‌ تصویرگری. چاپلین در واقع،اصلا نمی‌خواست یک فن‌ساز(تکنسین)باشد،و این عمل را هرچه کمتر می‌کرد:آیا پریشانی و اضطراب تماشاگر در مقابل هنر او-وجدان‌ ناراحتش-بیشتر به دلیل رابطه برقرار کردن با کسی نبود که قبل از هرچیز می‌خواهد به وسیلهء سینما سخن بگوید،دنیا را خطاب کند،و آدمیان را، کسانی را که کاربرد سرگرمی‌آور نمایش برای مشغول کردن آنانست، مخاطب قرار دهد؟این مطلب،آنچه را که مدتها ضعف چاپلین‌ دانسته‌ایم،بخصوص پس از فیلمهای ناطق او توصیف می‌کند،این‌ کشش به ادبیات زشت،و میل به عمومیت بخشیدن،تظاهرات فلسفی، افراط در کلام-که شاید در عمق بیان چیزی است که بطور قطعی در او وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.