Skip to main content
فهرست مقالات

یادداشت روز: سینمای مستند

(4 صفحه - از 2 تا 5)

خلاصه ماشینی:

"یادداشت روز سینمای مستند این روزها به طرز عجیبی از بحران سینما سخن می‌رود. از توجه‌ به ایده آل‌ها و ایدئولوژی،به سوی صنعتی-تجاری شدن سینما در بخش خصوصی،که خود نوعی ایدئولوژی است. لازم است تا همهء عاملان گرد هم آیند و همه نظر دهند و نظرها تبادل شود و از آنها نتیجه گیری شود،و این نتایج به ضوابطی از برای عمل و سازمان یابی دوبارهء سازمان‌ها بیانجامد،و آینده نگری‌ها،دارای ساختار سازمانی-فنی شود. اما اگر آنان می‌دانند مشخصه‌های فرهنگشان و اقتصادشان چیست،و ساختار فرهنگ‌ و اقتصاد خود را حتی شده است با باز کردن مباحثی به عنوان‌ ساختار گرایی یا ساختار شکنی،و اشکافی می‌کنند. و به گفتهء آن دوست از«تخیل ملی»خالی باشد،لابد است که‌ ناخود آگاه قومی ملت خود را یا از خود بیگانه می‌کند،یا در لحظه‌یی از خود آگاهی این آگاهی قومی،آن را چنان آزرده‌ می‌کند،که هر گونه دلبستگی به آن را ببرد،و آن سینما محکوم‌ شود به حذف. و هنوز اگر رگ و ریشه‌هایی از خاصه بودن و تشخص در سینمای ما هست،از این کاوشها در واقعیت و حقیقت این‌ سرزمین است. وقتی مستند یعنی نمودی‌ بی‌ساختار و خام و غیر جدی از گوشه‌های پرت جامعه،یا از هر گوشهء جامعه،سینمای داستانی و تجاری ما نیز می‌شود داستانی‌ خام و از اینجا و آنجا گرفته و از برای رفع و رجوع و هر چه بیش‌ سرگرم کردن مردم. و این چنین دیدن است که جاذبهء اصلی سینماست،و دست‌ بر قضا تضمین‌هایی نیز از برای فروش ایجاد می‌کند،چون مردم‌ خریدار حقیقت‌اند. اما که نه تنها کوله بار،که سینمای مستند از برای‌ خود کالای اصلی است از برای جهان امروز."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.