Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی نو به جهانی کهنه

نویسنده:

(11 صفحه - از 46 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، هنر، فیلمسازان، جهان، نگاه، زن، نگاه نو، تماشاگر، تقلید، موج نو

خلاصه ماشینی:

"یعنی چه؟گستره خیال،چقدر مجاز است تا به مرزهای واقع‌ نزدیک شود؟اصلا آیا مرزی هست؟خیال چیست؟واقع کدام‌ است؟اصلا مرگ چیست؟خیال است یا واقعیت؟ *** چهار مثالی که آورده شد،صحنه‌هایی از چند فیلم است که‌ سازندگان آن می‌کوشند در آن به ماجراها،حوادث و وقایعی‌ عادی و روزمره با نگاهی دیگر بنگرند و ورای سبک واقع‌گرایی که‌ انتخاب کرده و جهان معمولی که برای حوادث خود برگزیده‌اند (حتی درباره فیلمی چون«سولاریس»که لابد به دلیل انتخاب‌ قالب افسانه-علمی،اصلا نباید واقع‌گرا باشد،اما هست)، دنیایی جدید و فرا واقعی را تجربه کنند و در تلفیق این نگاه نو،با واقعیتهای ملموس و عادی روزمره به شناختی جدید از زندگی و واقعیت،دست یابند. فنی که‌ می‌کوشید تا به ارایه فونکسیون جدیدی از هر واقعه،عمل آن را به‌ شکلی جدید و گاه غیر قابل تشخیص به بیننده ارایه دهد و به این‌ ترتیب،او را وادارد تا برای شناخت این شی‌ء یا عمل جدید، انرژی و زمان صرف کند و میزان دقت خود را افزایش دهد،تا سرانجام به درک آن نایل شود. یعنی،درست بر خلاف فیلمسازان سینمای کلاسیک که‌ می‌کوشیدند بر اساس نظریات ارسطو،تمهیدهای مورد استفاده‌ را به صورتی مخفی‌تر به کار بندند تا توجه مخاطب از داستان و توالی ماجرا به چیز دیگری معطوف نشود و«استغراق»او در ماجراهای فیلم به شکلی کامل صورت گیرد؛این هنرمندان‌ کوشیدند با استفاده از تمهیداتی کاملا آشکار و روشن،اساسا توجه تماشاگر را از داستان یا هر چیز دیگری که تنها به عنوان زمینه‌ (Base) مورد نظرشان بود،جلب کنند و در واقع،نمایش را در شکل اثر،دنبال کرده و ارایه دهند و نه در داستان آن."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.