Skip to main content
فهرست مقالات

اقتصاد - سینما: تالارهای سینما / ریشه های بحران در اقتصاد سینمای ایران (2)

نویسنده:

(16 صفحه - از 57 تا 72)

کلید واژه های ماشینی : سینما ،تالارهای سینما ،فیلم ،اقتصاد سینمای ایران ،اقتصادی ،سینمای ایران ،ایران ،تماشاگران ،نمایش ،نمایش فیلم ،تفریحات ،درآمد ،خیابان ،سالن سینما ،آمار ،تأسیس سینماهای ،هنری ،سینماهای کشور ،جمعیت ،سینماداران ،دولت ،بهره‌برداری ،فرهنگ سینمای ایران ،سینما تالارهای سینما ،کل سینمای کشور ،مردم ،صاحب سینما ،تماشاگران سینما ،تعداد سینماهای ،تأسیس سینماهای جدید

خلاصه ماشینی:

"این موضوع را از نگاه دیگری نیز می‌توان‌ مورد سؤال قرار داد:چرا در پیش از انقلاب-با آنکه در بسیاری از جلوه‌های خود،اشاعه دهندهء فساد شمرده می‌شد و از طرف علمای دینی و مؤمنین تحریم می‌شد،و علی رغم تهدیدات‌ و آتش زدنها و به تعطیل کشیدنها-باز رونق داشت و از آن استقبال‌ می‌شد؛ولی امروز که دین و حکومت و مردم آن را پاک و سالم‌ می‌شمارند و همگی خواهان تعالی و ترقی آن هستند،چنین‌ طرفداران آن کم شده است و سینماها خالی می‌مانند؟ نگاهی به پیش از انقلاب شاید نتوان آنچه را که ابراهیم خان صحافباشی در سال‌ 3821 شمسی در خیابان چراغ گاز تهران برپا کرد،به معنی‌ درست کلمه«سینما»به حساب آورد،ولی همان،اولین اقدام‌ جهت عرضهء محصول سینمایی-فیلم-در ایران بود. ولی آیا در حال حاضر،برای تحرک بخشیدن به سینماها و جذب‌ دوباره تماشاگران،بهتر نیست درها را کمی باز کنیم و اندکی به‌ این موجود میدان دهیم؟آیا عدم جذابیت در فیلمهای فعلی ما، نمی‌تواند ناشی از عدم حضور رقیب در میدان باشد؟و آیا در طولانی مدت،سینمای ما،نیازمند آن نیست که چه از لحاظ فنی، چه از لحاظ هنری و چه از لحاظ جذابیت(که خود برآیندی از دو مورد قبلی است)به معیار ارزنده‌ای،دست یابد که قابل رقابت در بازار جهانی(و البته،بازار داخلی)باشد؟دیگر آنکه فیلمهای‌ خارجی،همه بدآموز نیست،و بسا که مفاهیم و موضوعات‌ هشدار دهنده‌ای نیز در آنها باشد،از جمله فیلم«مظنون به گناه» که دوران مک کارتیزم و عملکرد آن را در مورد سینماگران آمریکا و اختناق آن دوره را بررسی می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.