Skip to main content
فهرست مقالات

قضیه چیست؟ (دو یادداشت بر فیلم پری)

نویسنده:

(8 صفحه - از 96 تا 103)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، آب، رنگ، رستوران، نور، ریتم، صفا، کارگردان، داداشی، رؤیا

خلاصه ماشینی:

"رنگ سبز همچنین میان عناصر به ظاهر نامتجانس،ارتباطی ارگانیک و معنایی برقرار می‌کند:همان گونه که کتاب سلوک سبز رنگ‌ است،کتاب خاطرات اسد(برادری که از دست دادنش برای‌ پری ضایعه‌ای بزرگ است و او را از این رو،با مرد سالک‌ دچار یک درد مشترک می‌نماید)نیز،رنگ سبز دارد. هر چند که فیلمساز در اینجا برای برداشتن مرز میان رؤیا و واقعیت تقریبا همهء صحنه‌های آسمان را با رنگ آبی،منقش‌ ساخته است،اما به همان میزان که در صحنه‌های رؤیا،رنگ‌ آبی نمادین،جذاب و پر مفهوم است(مثل صحنهء چشم انداز شهر اصفهان از بالای منارهء مسجد)،در واقعیت،ارزش خود را تا حد تزیینی صرف از دست می‌دهد(مثل نمای گسترهء وسیع‌ آسمان در پشت رستوران بین راه که با فیلتر آبی تصویر شده‌ است). در تمام فیلم در صحنه‌هایی که پری از پلکان بالا می‌رود(برای رسیدن به معشوق در خلوت و تنهایی) و به بالای پلکان می‌رسد،به آرامش دست پیدا می‌کند(مانند پلکان مسجد که حرکت پری مانند فرار از این دنیای خاکی به‌ آسمان است و یا صحنهء پلکان رستوران). فضایی که در میان این‌ خانه‌ها وجود دارد،مانند زهدان مادر است که پری-به عنوان‌ نمونهء کلی بشر-از آن خارج می‌شود و برای رسیدن به معرفت و شناخت بر در این خانه‌ها-به عنوان نشانه‌ای از پناهگاه و مکان‌ آرامش-می‌کوبد)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.