Skip to main content
فهرست مقالات

فیلمساز در زوم: کامران شیردل در یک نگاه گذرا

نویسنده:

(6 صفحه - از 147 تا 152)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، شیردل، زنان، دوربین، سینما، دوبی، کامران شیردل، موسیقی، قاب، تصاویر

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) فیلمساز در زوم:کامران شیردل‌ در یک نگاه گذرا حمید گرشاسبی‌ کامران شیردل،بی‌شک،یکی از مهمترین فیلمسازان در عرصهء سینمای مستند است و از این جهت که در کارنامهء او تنها دو فیلم داستانی است،در این عرصه،توجه بیشتری را به خود معطوف می‌کند. دوربین از اتاقی به اتاقی دیگر و رها شده در محوطهء زندان به ثبت وضعیتهای مختلف آدمها می‌پردازد و بدون مقید کردن خود به اصول کادربندی،بسیار ساده و بی‌واسطه،حسی از یک آدم مبهوت از مواجهه با این فضا را ترسیم می‌کند. ». «قلعه»(6431-5431):این فیلم در کنار دو فیلم دیگر شیردل،یعنی«تهران پایتخت ایران است»و«ندامتگاه»بیشتر می‌خواهد معرف فعالیتهای سفارش‌دهنده باشد:طبعا سازمان‌ زنان ایران که دست به فعالیتهایی در جهت حمایت از زنان زده‌ بود،نیاز به تصویر کردن عملکردهای خود داشت و در این‌ میانه،شیردل به ظاهر،مناسب‌ترین آدم می‌نمایاند. «قلعه»مجموعه‌ای است‌ از عکسهای روسپیان محصور در اتاقهای تنگ و تاریک که در واقع،شکوهء خود را به آدم پشت دوربین می گویند و هرچند یکبار،تصویری از یک کلاس دایر شده و توسط«سازمان»در لابه‌لای این عکسها،برش می‌خورد و البته،شیردل از این‌ برشها،کمال استفاده را به نفع خود می‌کند:تعارضی که‌ گفتارهای این قسمت از فیلم با وضعیت موجود و حس درون‌ قاب ایجاد می‌کنند،مقصود اصلی شیردل است. با این حال، اجتناب شیردل در ارائه پاسخی صریح به پرسش مطرح کرده خو در فیلم-واقعیت نزد کیست؟-مخاطب را نیز در اغتشاشی که‌ توسط گفت‌وگوهایی کاملا متناقض فراهم آمده،شریک‌ می‌کند. تنها تفاوت«واگن‌ پارس»با دیگر فیلمهای شیردل،حذف تقریبی آدمها در فیلم و یک دوربین پرنوسان بین ماشینها و دستگاههاست و مثل تمام آثار (به تصویر صفحه مراجعه شود) قلعه صنعتی شیردل،مضمون،چیره شدن بر آهن و فولاد است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.