Skip to main content
فهرست مقالات

پدیدارشناسی واقعیت در سینما

نویسنده:

(10 صفحه - از 48 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : سینما، پدیدار، واقعیت، رآلیسم، واقعی، هنر، تصویر، فیلم، فنومنی، پدیدارشناسی واقعیت در سینما

خلاصه ماشینی:

"این خصیصه تنها به دلیل جریان خودبه‌خودی‌ (Automatism) و جذبه‌داری است که«همذات‌پنداری»در ذهن‌ بیننده به وجود می‌آورد چنین جریانی به شدت تئاتر به سینما در دیگر هنرها به ویژه نقاشی،عکاسی و پیکرتراشی،وجود ندارد، اما به تمامی نیز قابل انکار نیست زیرا آن هنگام که بیننده با تابلویی‌ تاثیرگذار یا پیکره‌ای مبهوت‌کننده روبه‌رو می‌شود،بخشی از «وجود خویش»را نیز در آن تابلو با پیکره باز می‌یابد. حال،این سؤال مطرح می‌شود:اگر انسان با موضوع‌ «همذات‌پنداری»این‌چنین به لحاظ ذهنی درگیر است،پس‌ تشخیص اینکه«واقعیت مطلق»یا امر غیر قابل تغییر در کجای این‌ جهان قرار دارد،چگونه ممکن خواهد بود؟برای پاسخ،باید به‌ این نکته توجه داشت که اصولا یکی از محدودیتهای نوع بشر در درک کلیت جامع هستی یا«واقعیت مطلق»در این است که انسان‌ خمواره محکوم به دیدگاه خاصی است که در قبال واقعیت اتخاذ کرده است و مسأله انتخاب آزاد ما نیز به مفهوم انتخاب یک دیدگاه‌ از میان دیدگاههای موجود در جهان است. ولی با این وصف،چگونه می‌توان‌ ثابت کرد که این آثار به«واقعیت»وفادار نبوده‌اند؟و مگر واقعیت‌ بشر همان ایمان آدمی به باورهای بنیادینش نسبت به هستی نیست؟ اگر چنین باشد،تصویر«معجزه»در فیلمی از تارکوفسکی که به‌ «جهان فراسو»اعقتاد دارد،بیش از تصویر یک درخت یا یک (تصویرتصویر) رودخانه در فیلمی مستند،واقعی است،زیرا هنرمند مزبور قادر شده است«ناپدیدار»را با ایمان قلبی خویش به«پدیدار»مبدل‌ کند،به گونه‌ای که مخاطب آن را باور کند و از آن متأثر شده،با آن همگام شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.