Skip to main content
فهرست مقالات

اقتصاد - سینما: مستند: ریشه های بحران در اقتصاد سینمای ایران (3) - تهیه کنندگان سینما

نویسنده:

(13 صفحه - از 70 تا 82)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، سینمای ایران، تهیه‌کننده، فیلمسازی، تولید، اقتصاد سینمای ایران، بحران، اقتصادی، سرمایه، تعاونی

خلاصه ماشینی:

"اغلب ایشان به سختی توان سرمایه‌گذاری برای بیش از یک فیلم را دارند(و یکی از مهمترین دلایل نقش کم‌رنگ اینان در سینمای ایران در سالهای اخیر همین بوده است)و اگر کمکهای‌ دولتی و وامهای بانکی و غیر بانکی نبود،شاید بسیاری از ساخته‌های اینان به سرانجام نمی‌رسید. دولتی شدن‌ بخشی از تولیدات سینمایی(جدا از تأثیرات منفی متعاقبش)در نیمهء اول دههء 60 کمکی جدی در راه‌اندازی چرخهای سینمای‌ ایران بود،ضمن آنکه وارد شدن حجم قابل توجهی نقدینگی در جریان فیلمسازی ایران،خود باعث بالا رفتن توان مالی سینما شد که پس از انقلاب و کنار رفتن نیروهای قبلی به شدت دچار ضعف‌ شده بود. هرچند در چند سال اخیر انتظار برای نمایش عمومی چیزی در همین حدود است،اما به دلیل آنکه در اکران اول سرمایهء فیلم برنمی‌گردد،در واقع اغلب فیلمسازان باید در انتظار اکرانهای بعدی باقی بمانند و همین زمان بازگشت سرمایه را در این سالها بسیار طولانی کرده‌ است. اگر تا پیش از انقلاب تنها منبع کمکی مالی به‌ تهیه‌کننده قرض یا نزول بالا بود،از اواسط دههء 60 با کارگشایی‌ امور سینمایی وقت،وام از مأخذ تبصره 3 بودجه به عنوان کمکی‌ جدی برای فیلمسازان وارد شد و اغلب حدود نیمی از سرمایه‌گذاری برای فیلم توسط همین وام(یا به عبارتی مشارکت‌ بانک در ساخت فیلم)صورت می‌گرفت. به نظر می‌رسد که در حال حاضر نیز این روش به کار گرفته‌ می‌شود و شاید نمونه‌هایی هم بتوان سراغ گرفت،ولی در واقع‌ تولید مشترک به شکل حرفه‌ای و درست آن در سینمای ایران وجود ندارد آنچه هست یا مساعدتهایی است که نهادهای مختلف‌ دولتی،بر تولیدات خاصی قائل می‌شوند و یا شراکت چند عامل‌ به صورت تعاونی یا سهامی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.