Skip to main content
فهرست مقالات

فیلم مستند و یک تعریف

نویسنده:

(11 صفحه - از 83 تا 93)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، فیلم مستند، واقعیت، واقعی، مونتاژ، سینمای مستند، سبک، فیلمساز، تعریف، گریرسون

خلاصه ماشینی: "حال آن‌که در سینماوریته،برخلاف،دیگر سبکها که تنها به نمودن واقعیت و یا در نهایت،ارائه تفسیری بسنده می‌کنند،خلق واقعیت مد نظر قرار می‌گیرد؛«خلق واقعیت در برابر افشای واقعیت»5بدین ترتیب که‌ در این سبک،فیلمساز با درگیری در واقعیتی در حال تکوین با دادن سمت‌وسوی خاص خود در خلق واقعیتی دیگر،سهیم‌ می‌شود و این هدف سینماگران سینماوریته است؛حادثه‌ای که‌ برای اولین بار در سینمای مستند اتفاق می‌افتد و به هویت این‌ سینما و ویژگی شاخص آن تبدیل می‌شود. 9. در سال 1948،اتحادیه نجهانی فیلم مستند،این نوع فیلم‌ را به شرح زیر تعریف کرده است:«تمام روشهایی که برای ثبت‌ هر واقعیت تفسیری بر روی نوار فیلم-چه از صحنه واقعی،چه به‌ کمک بازسازی صادقانه صحنه‌های اصلی به کار می‌رود، مستندسازی نام دارد. چراکه با عنایت به‌ سطرهای قبل و تفاوتهایی که ریچارد میران بارسام،بین فیلمهای‌ واقعی و فیلم مستند،قایل شد،می‌توان برای فیلم مستند،یک‌ واقعیت جدید قایل شد و از آن به عنوان واقعیتی نو نام برد که با بازآفرینی یک واقعیت مادر-عینی-از یک سو،ریشه در واقعیات،یعنی بیرون و از سوی دیگر،ریشه در ذهنیات و عواطف‌ و احساسات هنرمند دارد و عجیب نخواهد بود،اگر در پاره‌ای‌ موارد،این واقعیت جدید با واقعیت بیرونی که منشاء واقعیت‌ هنری است،متفاوت بوده و حتی مغایرت داشته باشد. در مورد مونتاژ پویا،می‌توان این‌طور استنباط نمود که این‌گونه فیلمها از مونتاژی‌ روایتی برخوردار نبوده،عامل مونتاژ در آنها چون عامل مهمی در (تصویرتصویر) داستان لونیزیانا-فلاهرتی جان گریرسون:فیلم مستند گزارش‌ و تفسیر خلاق واقعیت است. از نظر روتا، یک فیلم مستند با دو شاخص مهم،مورد ارزیابی و تمایز قرار می‌گیرد:اول،بازتاب زندگی واقعی مردم و جامعه چیزی که در نظریات گریرسون نیز مورد تاکید قرار گرفت-دوم،شکل خلاق‌ این بازتاب که فرای واقعیت است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.