Skip to main content
فهرست مقالات

نقد - فیلم سینمای روز: فلسفه سلام - نگاهی به فیلم «سلام سینما»

نویسنده:

(5 صفحه - از 103 تا 107)

خلاصه ماشینی:

"این‌ (تصویرتصویر) عکس-شبنم طلوعی بخش چون با تنشی بالا در ابتدای فیلم قرار گرفته تنها می‌توان آن‌ را به عنوان مقدمهء فیلم درنظر گرفت؛اما مقدمهء هر قطعه نیز با کل‌ ملودی هماهنگی با تجانس دارد،حتی در فرمهای آتنال‌ مقدمه‌هایی که با ضدضرب آغاز می‌شوند نیز از نظر ترکیب‌بندی،ارکستراسیون و رنگ با کل ملودی جنسیت مشترک‌ دارند و این اشتراک است که حتی در فرمهای متضاد به ملودی بافتی‌ موزون و منسجم می‌بخشد. اگر فیلم دارای دو بخش متفاوت با دو بافت مختلف بود،می‌شد آن را مانند یک ملودی به دو بافت‌ مختلف تقسیم کرد تا این بافتها هریک به دیگری پاسخ داده و یکدیگر را معنی کنند،و این تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که‌ هر بخش خود به تنهایی دارای ترکیب‌بندی موزون و فرم ملودیک‌ باشد. به همین علت‌ است که قرار گرفتن موسیقی آغازین فیلم در تیتراژ پایانی هم‌ احساس پایان‌یافتگی به بیننده نمی‌دهد و به همین علت این سه‌ بخش با وجود یکسان بودن مضمون کلی،با یکدیگر به یک‌ هماهنگی و تلفیق نمی‌رسند. اما تدوین عجولانه ودکوپاژ سرسری،موجب شده‌ که فیلم ریتم صحیح و خوش‌آهنگی پیدا نکند و به همین‌خاطر، نماهای میانی،مانند کلوزآپ افراد گروه فیلمبرداری و صدابرداران ونماهای کاست زدن دوربین،به جای ایجاد حس‌ تکضرب‌های ریتمیک،خنثی و حتی اضافی می‌نماید و به همین‌ جهت،صحنه‌های جذابی مانند صحنهء تیر خوردن افراد(که با صدای موسیقی جازی که جوانی با دهانش ایجاد می‌کند، سینک شده)نیز در کل فیلم رها می‌شود و تأثیری از خود به‌جا نمی‌گذارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.