Skip to main content
فهرست مقالات

ندای آغاز - نقدی بر فیلم «سفر»

نویسنده:

(3 صفحه - از 108 تا 110)

خلاصه ماشینی:

"بنابراین،پیش از آنکه بخواهیم قرار گرفتن این خانواده را در کنار طبیعت مرهون حادثهء رانندگی بدانیم،پیش آمدن چنین وضعیتی را باید حمل بر حادثه‌یی کلی‌تر بدانیم،که بر تمامی کنشهای‌ شخصیت اول فیلم،اثری سوء برجای گذاشته است. فیلمساز قبل از هرچیز،در فصل تیتراژ، چنین خطری را برای خانواده گوشزد می‌کند؛فلشهای قرمز رنگ‌ کلمهء سفر همراه با نام شخصیتهای فیلم بر پسزمینه بی‌تیره نقش‌ می‌بندد که گویای پیامدی خطرآفرین است. گرچه رئیسسیان در برگردان تصویری فیلمنامهء کیارستمی‌ سعی داشته از سبک نویسنده فاصله بگیرد،اما فیلم نشان می‌دهد که پرهیز از چنین امری برای فیلمساز میسر نشده و رئیسیان‌ علاقه‌مند به پیروی از همان الگوهای رایج فیلمسازی کیارستمی‌ بوده است. اما هر فصل از فیلم(فصل‌ حادثه،تجدید دیدار فرهاد با بی‌بی،آشنایی پدر با او،حرف زدن‌ با گاو،آشنایی پری با بی‌بی،صحبت با سرباز:نوشتن نامه برای‌ بی‌بی،گم‌شدن بچه،تیراندازی و رانندگی با چشمهای بسته و بالاخره،فصل اختتامیه)با تبیین یک دورنمایهء فرعی به گونه‌ایی‌ پیش می‌روند که مانند پرتوهایی همگرا،نهایتا در یک نقطهء کانونی‌ جمع می‌شوند و نقطهء کانونی سفر استحالهء یکبارهء پری در طبیعت‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.