Skip to main content
فهرست مقالات

نجات جهان - سه گانه رنگی کریستف کیسلوفسکی

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 114 تا 121)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، کیسلوفسکی، زن، تصویر، فیلم قرمز، لهستانی، جولی، رنگی کریستف کیسلوفسکی، قاضی، کارول

خلاصه ماشینی:

"زمانی که لوسی‌ متوجه لوستر آبی‌رنگ که از نیز یکی مانند آن دارد،می‌شود و می‌گوید:تراژدیهای دیگری غیر از تراژدی زندگی جولی در دنیا وجود دارد(شوک فراموش نشدنی لوسی،اگرچه هرگز در فیلم‌ دراماتیزه نمی‌شود،ولی در ارتباط با پدرش به نظر می‌رسد) پدرش در کلوپ پست شبانهء پیگال،جایی که دخترش برهنه‌ می‌رقصد،حضور پیدا می‌کند. (تصویرتصویر) قرمز هنگام بحث در مورد زندگی دوگانهء ورونیکا درمی‌یابیم که‌ کیسلوفسکی در میان فرم‌روایی ترکیب اولیه و ثانویه فیلم تفاوت‌ قایل شده است. اما ناظرین دیگری نیز وجود دارند که از جایی دیگر می‌آیند؛مانند روح وکیل در فیلم بی‌پایان که در کنار همسرش بسر می‌برد و از کمک به او ناتوان است و مرد جوان‌ مرموزی که در اپیزود هشتم از ده‌فرمان ظاهر می‌شود و به صورتی خصمانه از میان میله‌های افقی در پسزمینه نگاه می‌کند. هنگامی که کیسلوفسکی نگاهی گذرا به‌ زندگی او بعنوان دانشجویی که خود را برای امتحان و کسب مقام‌ قضاوت آماده می‌کندن و ارتباط او را با کارین،زن جوانی که در یک بنگاه خصوصی آب‌وهوا مشغول بکار است،به تصویر می‌کشد،داستان آگوست،داستان حاشیه‌یی فیلم قرمز می‌شود. اگرچه این لحظاتی که‌ کیسلوفسکی دستمایهء کارش قرار می‌دهد،موجب می‌شود، چنین به نظر رسد که کلیت فیلم به سوی یک همگرایی و یک نقطهء اوج مشترک و بزرگ حرکت کند. اگرچه چنین احساس می‌شود که در سه‌گانهء رنگی همه چیز از قبل مشخص شده است،از رنگ غالب در هر صحنه گرفته تا عوامل ترکراشونده،شخصیتها و موقعیتها،اما توجه دقیق کیسلوفسکی نسبت به بازیگرانش به او این امکان را می‌دهد که حس خودبه‌خودی و شگفتی را در فیلمهایش حفظ کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.