Skip to main content
فهرست مقالات

آشنایی با نه فیلمساز جهان سوم

مترجم:

(11 صفحه - از 154 تا 164)

خلاصه ماشینی:

"او به عنوان‌ کارگردان هفتگی«فیلمهای خبری امریکای لاتین»،که زیر نظر مرکز فیلم کوبا تولید می‌شد،تعداد متنابهی از فیلمها و گزارشهای خبری را کارگردانی کرد و به موازات آن،چندین فیلم‌ کوتاه و بلند مستند را نیز ساخت. «شام آخر»،که بر روی یک ماجرای واقعی بنا شده،نقش‌ تاریخی سیاهان را از طریق بیان یک انقلاب برده‌ای نمایان‌ می‌سازد،گوتیرز آلئا و دیگر کارگردانان موسسهء سینمای کوبا،از پروژهء این فیلم حمایت کردند؛چرا به اعتقاد آنان،سنت کوبایی‌ مقاومت سیاهان(در برابر برده‌داری و در برابر نیروهای‌ استعماگر اسپانیایی)،نقش عمده‌ای در شکل‌گیری کوبای‌ سوسیالیست امروز داشته است. دهکده‌هایی که اکیپ‌ فیلمبرداری به آنجا می‌روند،هیچ نشانه‌ای از پیشرفت نداشته و زمانی که آنها برای خرید مایحتاج خود به بازارها می‌روند،آنجا از اجناسی خالی می‌شود و فرقی بین سالهای 1980 و چهل سال قبل‌ از آن تاریخ به چشم نمی‌خورد،زنی در قبال یک پیاله برنج، خودش را می‌فروشد و شوهرش در برابر چشم همه او را به باد کتک می‌گیرد و در این لحظه،معلوم نیست که در اذهان رهگذران‌ و مردم چه می‌گذرد و به چه کسی حق می‌دهند. مدتی در آمریکا به عنوان‌ دستیار تهیه‌کننده در تلویزیون مشغول به کار شد و در سال‌ 1970،پس از بازگشت به هندوستان به عنوان تهیه‌کننده‌ای‌ مستقل،ادقام به تولید فیمهای تبلیغاتی و مستند کوتاه کرد و از اوایل دهه 1980 مسؤول تشکیلات ملی توسعهء فیلم شد. او به تحصیل موسیقی در کنسرواتوار تفلیس پرداخت و پس از آن‌ در دانشگاه مسکو،ریاضیات خواند در دوره‌های فیلمسازی‌ آلکساندر داوژنکو شرکت کرد و در 1961،اولین فیلم خود را به‌ نام«آوریل»ساخت او مدتی عالم سینما را ترک کرد و در یک‌ کارخانه و سپس به عنوان دریانورد مشغول به کار شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.