Skip to main content
فهرست مقالات

تصویر زن در سینمای دینی

سخنران:

(4 صفحه - از 9 تا 12)

خلاصه ماشینی:

"بدین سبب،به علت مسدود بودن زمینه بروز بیرونی،انرژی‌ احساس و حس زیبا دوستی زن بدنبال مصرف گشته و بصورت‌ دوری در محیط خانه دور زده و گهگاه،این هنر زن در جهت‌ تدارک تشریفات و تزیین اضافی،سوق داده شده که خود،عاملی‌ دیگری برای تخدیر و تحقیر این حس و نهایتا تضعیف زن گشته‌ است. اما هنجارهای قومی این حس را تنها در برخی از حیطه‌های هنری که مجاز می‌دانست اجازه شکل‌گیری‌ داد و در اثر مرور ایام،به علت نامشخص بودن ابعاد آن،گاه راه به‌ بیغوله‌ها برد و باعث گردید نه تنها وجود این سرمایه عظیم، گرایش به تمایلات فطری را پنهان کند،بلکه خود عاملی برای طرد زن از این حیطه تخصصی گردد. اما به‌ علت بی‌توجهی و عدم شکوفایی فطرت زن،و از طرف دیگر، عدم آمادگی محیطی برای رشد معقول و مطلوب هنر،روح زنان‌ مشتاق هنر،همچون حقیقت هنر به مسلخ برده شده و این جریان‌ به عقب‌نشینی محسوس زن در هنر منجر گردیده است. اما احساس دنیوی‌ همه‌چیز را ابزاری برای اجرای سیستم مادی براساس لذت بکار می‌گیرد و قاعدتا در ترسیم خود،زن را نیز برای تنوع طلبی و لذت پرستی هرچه بیشتر مطرح می‌کند و هرگاه در هنر زن بعنوان‌ ابزار مطحر گردد،تجلی طرز تلقی کلان مادی جامعه نسبت به این‌ موجود انسانی است که به این طریق اجازه بروز یافته است. اما به علت توجیه و اختلاط مفاهیم عالی مذهب با سنن و تلقیهای فرهنگی،شناخت فطرت اصیل زن،دچار ناهمواریهایی‌ از طریق باورهای جا افتاده فرهنگی شده است که مسؤولیت‌ متخصصان این امر را در ارائه تصویر صحیح زن دو چندان‌ می‌نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.