Skip to main content
فهرست مقالات

آوردن غیب به عالم شهادت

نویسنده:

(3 صفحه - از 32 تا 34)

کلید واژه های ماشینی : دینی، سینمای دینی، هنر، اسلام، عالم شهادت، جهان استعداد تجربهء سینمای دینی، ملکوت، تجربهء سینمایی و تجربهء هنری، انسان، همهء جهان دینی فراروی انسان

خلاصه ماشینی: "اولا بزرگترین مشکل سینما این‌ هست که در زمانی پا به عرصهء وجود گذاشته که اصلا اثری از دین‌ اصیل و حقیقی وجود نداشته و در جهان یک نوع در واقع، تعهدات شرعی-اخلاقی وجود داشته و عده‌یی هم خلوت‌نشین و زاهد وارسته که بعضا به میدان هم آمده و حضور پیدا کرده و تصرف هم کرده‌اند در این جهان؛از جمله در همین‌ انقلاب اسلامی به بعد و عصر احیای دین. این‌ امکان وجود نداشت که بتواند با آن امکاناتی که امروزه در سینمای‌ امریکا به طور خاص،و در سینمای اروپا وجود دارد،برود سراغ‌ این جهان؛امکانات تکنولوژیک فوق العاده پیشرفته‌یی که به اعتقاد من،حتی به تصویر کشیدن جهانهای مثالی دینی برایشان ممکن‌تر شده است. اما چون این‌ تمنا و طلب هست مجموعه‌یی از تجربیات بسیار بزرگ تاریخی- هنری برای ما فراهم هست،ما در این مقام و در این مرتبه یک‌ پرسش می‌کنیم،اما در این پرسش و در این تفکر،باید توجه‌ بکنیم که به‌هرحال،سینمای دینی سینمای دیگری است؛سینمای‌ دیگری‌ست که اولا عالم دینی‌اش،این عالم سینمای موجود اروپا و امریکا نیست که اغلب آثار موجود در ایران هم یک گرته‌برداری‌ از همان سینما،یعنی سینمای روایی است و می‌تواند همان‌ برداشتی از سینمای روایی اخلاقی و یک گرایش به سینمای‌ کاتو لیک یا پروتستان باشد و تحولات روحی بعضی از افراد هم که‌ گرایش به سینمای واقع عرفانی غرب دارد و هویت بومی هم در آن کمتر لحاظ می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.