Skip to main content
فهرست مقالات

تقدیر سینما

سخنران:

(4 صفحه - از 60 تا 63)

خلاصه ماشینی:

"3 هایدگر همچنان‌که با رفتن به ریشهء لغات،به آلتئیا(انکشاف‌ وجود)رسیده بود،همین ریشه‌یابی را در مورد حوالت دادن‌ (Schicken) انجام می‌دهد و آن را با کلمهء تقدیر (Geschik) و تاریخ (Geschichte) در زبان آلمانی مرتبط می‌سازد و می‌گوید: ماهیت تکنولوژی جدید،آدمیان را راهی انکشافی می‌کند تا از این‌ طریق،امر واقع در همه‌جا،به گونه‌یی کم‌وبیش روشن،به منبع‌ ثابت تبدیل شود. پس بین تصویر متحرک(فرضا در تئاتر سایه و فانوس‌ خیال)در نزد تمدنهای ماقبل تمدن کنونی،و سینما به عنوان هنر (CINEMA AS ART) در دورهء کنونی،تفاوت اساسی وجود دارد که ناشی از تقدیرهای مختلف دوره‌های تاریخی است. در این تعریف کلی،کاملا روشن است که‌ هنر دینی،هنر مجاهده یا نفسانیات و رسیدن به انسان کامل است‌ و هیچ ربطی به زیبایی محسوس و آن هم از نوع نفسانی و خود بنیادانهء دورهء کنونی تمدن غربی ندارد. در دورهء کنونی که سینما ابزار سلطه‌جویی در دست تمدن غربی است و همهء فرهنگهای‌ مغایر با تقدیر خودش را تمسخر می‌کند و سینما را به صورت‌ صنعت و کارخانه فرهنگ درآورده است،ما چه کار باید بکنیم؟ آیا بگوییم چون دستور زبان امروزین سینما،مبتنی بر اومانیسم و انسان مداری است،پس باطل است و نباید فیلم ساخت؟ برعکس،باید به فراوانی براساس همین دستور و زبان موجود، فیلم ساخت و حقایق مربوط به تاریخ اسلام و دین را به اطلاع‌ دیگران رساند و برای این کار باید تلاش وسیعی را بکار برد تا دریابیم که بنیانهای صنعت سینمای غربی بر چیزهایی استوار است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.