Skip to main content
فهرست مقالات

اسلام و تصویر

نویسنده:

مترجم:

(9 صفحه - از 71 تا 79)

کلید واژه های ماشینی : اسلام، تصویر، هنر، سینما، تحریم، عربی، نقاشی، حدیث، قرآن، درام

خلاصه ماشینی:

"درحالی‌که سنی‌ها،دست‌کم،در نظر و در حرف،مخالفتی استوار با آن نوع از هنر رنگ را از خود بروز می‌دهند4 از هنگامی که گردآمده‌ایم تا دربارهء تصویر و در نهایت،آثار سینمایی بحث کنیم،فرصتی در دست است که اگر هم شده به‌ طور خلاصه،از نمایش عروسکی در کشورهای اسلامی،چه‌ شیعه و چه سنی،یاد کنیم. درحالی‌که برای دیگر مردمان‌[غیرمسلمان‌]برای‌ بازآفرینی جهان،فرمها و شکلهای طبیعی وجود دارد که براساس‌ نمونه‌های از پیش معین که ادامهء کل جهان است،به جان بخشیدن‌ و دوباره‌سازی آنها می‌پردازند؛اعتقاد عمیق و ریشه‌دار اسلام به‌ خدا،هرگونه مفهومی مانند این او را تحریم می‌کند. فیلسوف و مؤلف احرم القرآن (Ahram-al-Qoran) که کتابی حجیم دربارهء دستورها و احکام قرآن بود،شمار اندکی از مفسران بالاخره به این‌ نتیجه رسیدند که نقاشی شکل بخشیدن(التصویر)را جایز بدانند، استدلالهایی که آنها برای پشتیبانی از این دیدگاه خود به کار بردند، تکیه داشت به این آیه که مربوط بود به ساختن پیکره‌یی برای‌ سلیمان بن داود(ع)توسط یهودیان:آنها برای او آنچه که از عمارتها و تصویرها دوست می‌داشت،ساختند. چنان‌که‌ ریچارد استینگهاوزن در مقدمهء کتابش نوشته:این افول توجه و فقدان پی آیند آن در آگاهی از پدیدهء موردنظر،مستلزم گرایش به‌ شمایل شکنی روزافزون در کشورهای عرب زبان بود او صرفا در (به تصویر صفحه مراجعه شود) زمانهای به نسبت اخیر متوقف شد و در نتیجهء آن نزول توانایی‌ هنری در مناطق عربی زیر حاکمیت عثمانی را به دنبال داشت- امیزه‌یی ناپسند که نقاشی را به خاموشی کشاند. این امر،حقیقتی را یادآور می‌شود که سینمای نو به تمامی متکی به تحلیل‌ روان‌شناسانه است واین‌که اسلام هرگونه کوشش بی‌دینانه برای‌ نظر دوختن به درون انسان را برای به دست آوردن یک شکل و نقش‌ روحی و حقیقی را رد می‌کند و محکوم می‌نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.