Skip to main content
فهرست مقالات

پدیدارشناسی آثار کیمیاوی در افق ذهن او

نویسنده:

(6 صفحه - از 170 تا 175)

کلید واژه های ماشینی : کیمیاوی، فیلم، پدیدارشناسی آثار کیمیاوی، فیلمساز، فیلمهای بعدی آسید علی میرزا، عقل، آثار کیمیاوی در افق ذهن، حفاریهای قیطریه، دوربین، تمثیلی

خلاصه ماشینی:

"آیا به این شیوه فرد ارادهء خود را از کف داده،شخصا وجود ندارد؟ این نقطهء انتقادپذیر کیمیاوی از عقلی است که به گمان او به اسارت‌ انسان می‌انجامد: زین خرد جاهل همی باید شدن‌ دست در دیوانگمی باید زدن ازاین‌رو باستانشناس جلوی چشم جمجمه را می‌گیرد که او مظهر این زندگانی بی‌معنا را نبیند[در فیلمهای بعدی آسید علی‌ میرزا و درویش خان و مردی فرانسوی جای جمجه را می‌گیرند و موضوع نظم،جای خودش را به عقل می‌دهد و از آن پس جدال بین عقل جزوی و عق برتر یعنی دیوانگی و دیوانه‌ای که به سوی‌ معنا حرکت می‌کند با اهل دنیا درمی‌گیرد] باید اضافه کنیم که ظاهرا کیمیاوی نسبت به نظمی که به استقرار تکنولوژی تخریب می‌انجامد بی‌اعتقاد است(مثل نظمی که‌ طاعون در سرزمین کادیکس-برپا کرده بود. اما چرا درویش‌خان نمی‌تواند نتایج این تجربهء فردی‌اش را عقلا به دیگران انتقال دهد و امر ارتباط دچار اختلال‌ می‌شود و مجموعه روابط که در دنیایی حسابگر جریان دارد به‌ صورت پوچ و بی‌معنا درمی‌آید؟ درویش‌خان از آن روی امور غیرعقلانی-ظاهرا-انجام‌ می‌دهد که شهودگر است. حتی اگر بازیگر(آسید علی میرزا)می‌توانست مدتی زیر آب بماند -باز هم پرویز کیمیاوی،تصویر را ثابت نگهمیداشت؟ (Fix) نمی‌دانم،شاید به این دلیل تصویر ثابت می‌ماند که ابدیت در تصور وجودگرایی چیزی جز زمان متوقف نیست![البته این‌ برداشت با تصور مودت تاریخی شاید تناقض هم داشته باشد] کیمیاوی،کمیت نامناسب زندگی در خربه و بین مردمانی‌ ناجنس را در برابر یک لحظه انتخاب آگاهانه قرار می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.