Skip to main content
فهرست مقالات

پدیدارشناسی آثار کیمیاوی در افق ذهن او

نویسنده:

(6 صفحه - از 170 تا 175)

کلید واژه های ماشینی : کیمیاوی ،فیلم ،پدیدارشناسی آثار کیمیاوی ،فیلمساز ،فیلمهای بعدی آسید علی میرزا ،عقل ،آثار کیمیاوی در افق ذهن ،حفاریهای قیطریه ،دوربین ،تمثیلی ،نظم ،خاک ،پیام ،انسان ،ارتباط ،تصویر ،علی میرزا ،واقعی ،پرویز کیمیاوی ،آغاز حفاریهای قیطریه ،زندگی ،طرح ،کیمیاوی مودت تاریخی آغاز ،واقعیت ،جهان ،نظم فلسفی ،اوکی میستر ،کیمیاوی نسبت به نظمی ،عقل جزوی ،تاریخی

خلاصه ماشینی:

"آیا به این شیوه فرد ارادهء خود را از کف داده،شخصا وجود ندارد؟ این نقطهء انتقادپذیر کیمیاوی از عقلی است که به گمان او به اسارت‌ انسان می‌انجامد: زین خرد جاهل همی باید شدن‌ دست در دیوانگمی باید زدن ازاین‌رو باستانشناس جلوی چشم جمجمه را می‌گیرد که او مظهر این زندگانی بی‌معنا را نبیند[در فیلمهای بعدی آسید علی‌ میرزا و درویش خان و مردی فرانسوی جای جمجه را می‌گیرند و موضوع نظم،جای خودش را به عقل می‌دهد و از آن پس جدال بین عقل جزوی و عق برتر یعنی دیوانگی و دیوانه‌ای که به سوی‌ معنا حرکت می‌کند با اهل دنیا درمی‌گیرد] باید اضافه کنیم که ظاهرا کیمیاوی نسبت به نظمی که به استقرار تکنولوژی تخریب می‌انجامد بی‌اعتقاد است(مثل نظمی که‌ طاعون در سرزمین کادیکس-برپا کرده بود. اما چرا درویش‌خان نمی‌تواند نتایج این تجربهء فردی‌اش را عقلا به دیگران انتقال دهد و امر ارتباط دچار اختلال‌ می‌شود و مجموعه روابط که در دنیایی حسابگر جریان دارد به‌ صورت پوچ و بی‌معنا درمی‌آید؟ درویش‌خان از آن روی امور غیرعقلانی-ظاهرا-انجام‌ می‌دهد که شهودگر است. حتی اگر بازیگر(آسید علی میرزا)می‌توانست مدتی زیر آب بماند -باز هم پرویز کیمیاوی،تصویر را ثابت نگهمیداشت؟ (Fix) نمی‌دانم،شاید به این دلیل تصویر ثابت می‌ماند که ابدیت در تصور وجودگرایی چیزی جز زمان متوقف نیست![البته این‌ برداشت با تصور مودت تاریخی شاید تناقض هم داشته باشد] کیمیاوی،کمیت نامناسب زندگی در خربه و بین مردمانی‌ ناجنس را در برابر یک لحظه انتخاب آگاهانه قرار می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.