Skip to main content
فهرست مقالات

انباشته از نشانه ها (مغول ها)

نویسنده:

(4 صفحه - از 188 تا 191)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، مغولها، کارگردان، سینما، تلویزیون، نشانه، ترکمنها، تخیلات، تصاویر، تخیلات کارگردان و تصاویر سینمایی

خلاصه ماشینی:

"مغولهای فیلم هم علاوه بر اینکه بر ترکمنهایی دلالت می‌کنند که برای ایفای نقش مغولها آواره دشت‌ و بیابان شده‌اند،نشانه‌هایی هستند دال بر تخیلات کارگردان و تصاویر سینمایی به طور عام. آسید علی میرزا و درویش پرده‌خوان،اندکی بیش از دیگران به‌ مفهوم شخصیت نزدیک می‌شوند،اما آنها نیز نشانه‌هایی هستند که مدلولشان نقالی و سایه هنرهای سنتی این سرزمین است و ذهن‌ انباشته از تخیلات سرشاری که ریشه در فرهنگ و خاطره تاریخی‌ این قوم دارد. اما در این بخش فصل‌ها و تصاویری هم هستند که به لحاظ کمک به میان تم فیلم،وجودشان توجیه نمی‌شود:فصل حفاری‌ روستائیان محلی خراسانی در جست‌وجوی اشیای عتیقه برای‌ فروش،رویارویی آنها با مغولها و بالاخره حرکت آنها درآبادی و کشاندن مغولها به درون قلعه،باوجود طنز ظریقی که در آن به کار رفته و روحیه سوداگری و محافظه‌کارانه آنها را به باد انتقاد گرفته، در کل فیلم جا نمی‌افتد و ارتباط تماتیک با آن ندارد. اما در مورد انسجام کلی فیلم و ارتباط تماتیک همه فصل‌های‌ آن با یکدیگر نیز می‌توان این پرسش را مطرح کرد که،آیا آنچه را ما به عنوان عدم انسجام از آن نام می‌بریم،نمی‌توان با استناد به‌ اینکه بخش عمده فیلم تخیلات آزاد فیلمساز است،توجیه کرد؟ در پاسخ باید گفت که تخیلی بودن بخش اعظم فیلم،شکل خاص‌ تدوین،همنشینی عناصر غریب،و ظاهر و غایب شدن ناگهانی، اشیاء و آدمها را توجیه می‌کند،اما مانع از این امر نمی‌شود که در پس این دنیای خیالی،که طبعا با ملاک قانونمندی‌های دنیای‌ واقعی فاقد انسجام می‌نماید،نظم و انسجام ویژه خود را جست‌وجو کنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.