Skip to main content
فهرست مقالات

پرویز کیمیاوی

مصاحبه شونده:

(12 صفحه - از 196 تا 207)

کلید واژه های ماشینی : کیمیاوی، فیلم، مونتاژ، تلویزیون، مغولها، پرویز کیمیاوی، فیلمبرداری، عکس، فکر، کار

خلاصه ماشینی:

"هـ:شما خودتان تا چه حد با آسید علی میرزا همدلی‌ می‌کردید؟ کیمیاوی:پرسوناژها در فیلمهای من تضاد دارند و من‌ می‌خواهم که این تضاد را با خودشان بگویند یا دیگران درباره‌اش‌ صحبت کنند. در داستان شما ورود تلویزیون با هجوم (به تصویر صفحه مراجعه شود) مغولها(مغولهایی که برای ما حکم متجاوز و ویرانگر داشته‌اند) یکی گرفته شده بود،درحالی‌که در اورگا یک حال نوستالژیک‌ وجود داشت. ولی به‌هرحال عناصر مشابه در هردو فیلم حیرت‌انگیز بود:وجود مغولها؛تلویزیون به عنوان‌ یک مهاجم و مخرب به‌ویژه فرهنگی؛تضاد قومیت و ملیت با فرهنگ مهاجم تلویزیون؛شکل استعماری این هجوم؛حضور سرگشته خود فیلمساز در این میان(در مغولها حضور مستقیم‌ خود شما در نقش فیلمساز،و در اورگا حضور سرگشته مرد روس که به نظر من جانشین هیچکس نیست جز خود میخالکوف. ا:یعنی اگر ایرانی بود شما این کار را می‌کردید؟ کیمیاوی:شاید عکس العمل نشان می‌دادم. هـ:آیا بعد از مهاجرت،اساسا تغییری در زبان شما اتفاق افتاد؟آنچه که من در خندق احساس کردم،این بود که‌ تغییری-چه به لحاظ شرایط جدیدی که پیش‌آمده و چه به لحاظ مرحله جدیدی که خود شما به آن وارد شده‌اید-در شیوه کار شما پیش‌آمده است. اینجا سوال من این است که چگونه می‌توان از یک مجموعه که‌ هرکدام با دیگری متفاوت است،استفاده کرد و همه را منظم و یک کاسه کرد؟ کیمیاوی:مثلا در باغ سنگی وقتی با فیلمبردارم. ا:فکر این کار توی مرحله مونتاژ به ذهن شما آمد یا موقع فیلمبرداری؟ کیمیاوی:موقع فیلمبرداری،نه در مونتاژ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.