Skip to main content
فهرست مقالات

دیروز و امروز مرد تنها (تجارت)

نویسنده:

(4 صفحه - از 130 تا 133)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، مرد، تجارت، قهرمان، الگوی مرد تنه‌ای ایرانی، مرگ، مرد تنه‌ای تجارت، گانگستر، فیلمساز، لحن

خلاصه ماشینی:

"در همین اشارات کوتاه خطوط کلی الگوی مرد تنها آشکار است:تعارضی با ارزشهای اجتماعی غالب و دل سپردن به‌ تعدادی اصول و ارزشهای فردی،فردگرایی،توسل به سلاح‌ برای اثبات خویش و رابطه این امر با مفهوم مردانگی، تحقق‌ناپذیری شیوهء زیست دلخواه مرد تنها،لحن تراژیک و پایانها تلخ و محتوم در ژانر گانگستری. محبوبیت این روحیات و گرایشات در ایران اواخر دهه چهل و چاقویی که در قیصر به عنوان نشانه‌ و مظهر تعارض با بی‌غیرتی و تسلیم‌ حضوری قوی دارد و سه نفر را به کام مرگ روانه می‌کند، در این‌جا به کاریکاتوری بدل می‌شود که‌ از دکانی در آلمان خریداری می‌شود و نژادپرستی را تهدید می‌کند. پس چه می‌ماند از الگوی تراژیک مرد تنها؟ مهمترین پرسش در مورد سینمای کیمیایی این‌ است که چگونه فیلمهای او که به قول‌ جعفری‌نژاد در حد وسترن‌های درجه 2 و 3 هستند به عنوان آثاری متعالی ستوده می‌شوند؟ اوائل دهه پنجاه با اوضاع آن روز جامعه قابل تبیین بود:فرهنگ‌ خاصی از بالا بر جامعه تحمیل می‌شد،امکان نفس کشیدن و بیان‌ مخالفت با این روند تحمیلی به کلی از جامعه سلب شده بود و جنبشهای چریکی،با امید اندکی به پیروزی،شکل گرفته بودند. این قهرمان هرچند در محیط شهری عمل می‌کند،سلاحش را پنهانی حمل می‌کند و به لحاظ مرگ محتومش بیشتر به گانگستر شباهت دارد،اما اساسا فرصت‌طلب و در پی به دست آوردن ثروت و موقعیت شخصی‌ نیست،بلکه آدمی است که می‌خواهد با اصول خاصی زندگی کند و لذا نزدیکی بیشتری با قهرمان وسترن دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.