Skip to main content
فهرست مقالات

تأویل، تدوین، گزارش

نویسنده:

(6 صفحه - از 191 تا 196)

کلید واژه های ماشینی : فیلم ،سینما ،تدوین ،آوینی ،فیلم مستند ،کیومرث ،غرب ،پوراحمد ،سینمای مستند ،هویت ،کارگردان ،فیلمساز ،نماد ،تماشاگر ،هیچکاک ،تصاویر ،شخصیت ،سیاسی ،مرتضی آوینی ،هنری ،پرندگان ،واقعیت ،رجوع ،نمایش ،جوهرهء تفکر سینمایی آوینی ،کار ،انسان ،ایرانی ،سید مرتضی آوینی ،هویت سیاسی

خلاصه ماشینی:

"آقای کیومرث‌ پوراحمد،گرچه برای این کار از سینمای مستند مستقیم یا سینما حقیقت چندان سود نمی‌گیرد ولی با بکارگیری فیلمهای خبری، مستند و داستانی،علاوه‌بر تنوع بصری می‌تواند مشغله‌های ذهنی‌ سید مرتضی آوینی را آشکار کند و بگوید که چگونه می‌توان‌ تماشاگر را تحت تأثیر قرار داد. فیلمساز که اساس کار را نه‌ بر تحقیق بلکه بر القاء و مصاحبه‌های اتفاقی قرار داده برای‌ دستیابی به جذابیتی پذیرفتنی و یکدست کردن فیلم از سخن یکی‌ به سخن دیگری می‌رود و آنجایی که سینمای مستند باید جستجویی اساسی و مبتنی بر تحقیق را در پایگاه سیاسی و اجتماعی شخصیت پی گیرد،کاملا گنگ است. به‌هرصورت از نظر تاریخ سینمایی،اهمیت دارد که چگونه‌ رابطه‌ای بین فیلمبردار،تأویل‌گر و تدوین‌کننده برقرار بوده‌ است؟آوینی در نوشته‌های تأویلی خود و با تدوین،به تصاویر هویت خاصی می‌دهد،مثل عبور رزمندگان از برابر دوربین و (به تصویر صفحه مراجعه شود) دیزالو طولانی یک منظرهء عمومی با خورشیدی در دوردست که‌ تصاویر معمولی و غیر اشراقی را با یک حس فرازمینی می‌آمیزد،و یا در اواخر فیلم روی تصاویر بسیار نزدیک و به شیوهء سینمای‌ مستقیم،از جبهه خرمشهر،می‌شنویم:«شهر زمینی خرمشهر در دست دشمن افتاد،اما شهر آسمانی همچنان در تسخیر شهدا باقی‌ ماند. اما اگر بپذیریم که‌ «پوراحمد»تصاویر را به شیوهء«ایزنشتین»خنثی کرده تا از طریق تدوین معنای تازه‌ای به آن ببخشد این نتیجه بدست می‌آید که شلیک سمبول تکنولوژی،گلوله‌ای است که از غرب به سوی‌ هویت ما پرتاب می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.