Skip to main content
فهرست مقالات

چراغ زرد

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 197 تا 200)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، پوراحمد، فیلمساز، چراغ زرد، سینمای کودک و نوجوان، سینمای ایران، پوراحمد دنیای کودک مقوله‌ای راحت‌تر، سینمای ایران سینمای فکرها، فیلمساز کودک و نوجوان، آدم

خلاصه ماشینی:

"چراغ زرد گفت‌وگو با خسرو دهقان *به نظر شما پوراحمد اصلا چقدر اهمیت دارد که بخواهیم دربارهء او گفتگو کنیم؟ *خب،بالاخره همهء سینماگران ایرانی فیلمسازانی پراهمیت‌ هستند. نکتهء دیگر این است که اگر قائل‌ به دسته‌بندیها باشیم،ایشان در سینمای کودک و نوجوان‌ تجربه‌های بیشتری دارد. لا اقل در آغاز برای پوراحمد هم،همه چیز از سر اتفاق صورت گرفته است و بعدها به تدریج،این دنیا را مناسب‌ دیدگاهها،روان‌شناسی شخصیت خود و خوش‌داشت‌هایش دیده‌ و به جلو رفته است؛مثل همهء ما در زندگی. درواقع او در آغاز کشف‌ کرده که به چنین دنیایی مسلط است و طبعا سعی می‌کند در جایی‌ قدم بگذارد که نظارت بیشتری بر روند کار خود داشته باشد. *نسبت او با سینمای کودک و نوجوان چیست؟ *به نظر من واقعیت این است که کودک و نوجوان،بهانه و ابزاری در دست پوراحمد و همهء فیلمسازان دیگر هستند. *تماشاگر سینمای پوراحمد چه کسانی هستند؟ *این یک بحث آماری است که من خیلی آدم شایسته‌ای برای‌ اظهارنظر نیستم. اگر پوراحمد بگوید که من‌ حتی روحم خبردار نبوده،من می‌گویم که واقعیت این نیست و اصلا عیبی ندارد که گاویار با نگاهی به خانه‌دوست... اما خوشبختانه،خداوند به ایشان تفضل کرده و دیگر او به تدریج از آن دنیا دور شده است و این خوب است که آدم از دنیایی که دوست دارد و آن را تقلید می‌کند به تدریج فاصله‌ بگیرد. این سمجی باعث می‌شود که سینمای پوراحمد هویت‌ پیدا کند و این مسئله برای من بسیار دلپذیر است. سینمای ایران به دلیل جشنواره‌های خارجی به یک سویی می‌رود که گمان می‌کند که اگر فیلم اجق‌وجق بسازد،فیلم ضد سینما بسازد و اصلا فیلم نسازد،موفق‌تر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.