Skip to main content
فهرست مقالات

زن به مثابه یک ملت

نویسنده:

(6 صفحه - از 41 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : زن، هویت، فیلم، هویت ملی، آیین، ملت، مرد، مادر، خانواده، ملی، دین، تصویر، بومی، مادیان، همسر، سنتی، روستایی، دختر، زینت، فرهنگ، رضوانه، تصویر زن سنتی با هویت، امریکا، هویت بومی در سینمای امریکا، رفتار، تاریخی، اجتماعی، جامعه، هویت بومی، گل‌بوته

خلاصه ماشینی: "با این تفصیل نظر به اینکه هنجارهای آیینی تابعی است از شرایط و باورهای تاریخی،سیاسی و اقتصادی جامعه نه فرد،که‌ قاعدتا از زمانی به زمان دیگر،و قومی به قوم دیگر تغییر شکل‌ می‌یابند،و با توجه به اینکه هموارهو پیوسته لایه‌های مختلفی از رفتارهای آیینی با وجود تحول جامعه،همچنان در انگاره‌های آن‌ باقی مانده و خاطره‌ای قومی را به وجود می‌آورند که در زندگی‌ فرهنگی یک ملت به شیوه‌ای حیرت‌انگیز هر از چند گاهی خود را می‌نمایند،ناگزیر،این پرسش مطرح می‌شود که بنیان کدام‌ تصویر از هویت ملی واقعی است؟ >پندار مینوی زن(هویت انسانی) در حافظه تاریخ،اندیشه رایج در مورد زنان،هیچ‌گاه اندیشه‌ای‌ پویا نبوده است. در فیلمهای شرقی زنان سنتی-که به عنوان مادر و همسر با اندیشه اسطوره‌ای خود که یادآور نعمت و فراوانی و ثروت‌ هستند،همسنگ می‌شوند-به فرهنگ ملی نزدیک‌ترند،این زنان‌ که از نظر تفکر متعلق به دوران ما قبل صنعتی هستند،حتی در هیبت شهری نیز ماهیتی روستایی می‌یابند و یا به روستا نسبت داده‌ می‌شوند،اما مهمترین ویژگیهای آنها برخوردار بودن از جایگاه‌ تاریخی،وجه ملی و ارایه فرهنگ قومی است. محور اصلی داستان مادیان،قربانی شدن و ابزار بودن زن در جامعه‌ای مردسالار است که در آن دخترانی چون گلبوته تا قبل از نه سالگی و آستانه بلوغ مانند یک زن یا مرد بالغ باید کار کنند و سپس بلافاصله در نقش همسر وسیله تولید مثل شوند و در قالب‌ مادر نیز همچون رضوانه تا پایان عمر به پای مردی بنشینند که یا مرده و یا او را رها کرده و زن باید با خون و دل میراث‌دار فقر و بدبختی او باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.