Skip to main content
فهرست مقالات

تصویر محجب حضور قدرتمند: زنان در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی

نویسنده:

(4 صفحه - از 83 تا 86)

کلید واژه های ماشینی : زنان، تصویر محجب حضور قدرتمند، فیلم، پدیداری زنان کارگردان فیلمهای داستانی، تصویر، زنان در سینمای ایران، کارگردان، انقلاب اسلامی، کارگردانان زن فیلمهای داستانی، عفت

خلاصه ماشینی:

"تصویر محجب‌ حضور قدرتمند:زنان در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی حمید نفیسی حمید نفیسی استاد سینمای دانشگاه ریس‌ (Rice) در هیرستون تگزا در مقاله Veiled Vision/ Powrful Presences:Women in Post-revolutionary Iranian Cinema به بازنمایی زن از سه دیدگاه نگریسته است،دیدگاهی که از نظر او هم حضور زنان را در سینما به رخ می‌کشاند و هم آنها را از نظر پنهان می‌سازد؛زنان پشت صحنه،زنان روی پرده سینما و مجراهای عشق. به ویژه هدفهای این نوشتار عبارتند از: اول،بطور خلاصه مشخص کردن پدیداری زنان کارگردان‌ فیلمهای داستانی در ایران پس از انقلاب دوم،تئوریزه کردن‌ راهبردی که به تمایز اصول عفت و سکس در رابطه با قدرت‌ می‌انجامد و رشد زیبایی‌شناسی مبتنی بر حجاب و بی‌حجابی که‌ به یک سیستم تماشا کردن گسترش می‌یابد و همه آنها بطرزی‌ بی‌همتا در سینما قانونمند شده‌اند و سوم،ارزیابی خلاصه‌ای از پیدایش تم عشق در سینمای پس از انقلاب در پرتو رشد اصول‌ عفت. مرحله سوم به تدریج(تا اواخر دهه 80)پدیدار شد و بوسیله‌ حضور دراماتیک بیشتر زنان هم روی پرده با نقش‌های اصلی قوی‌ و هم پشت دوربین به عنوان کارگردان مشخص شده است. به یکی از فعال‌ترین و فرهیخته‌ترین زنان‌ کارگردان نگاه کنید؛رخشان بنی اعتماد،روشن است که رشد هنری او بطور موازی از مرحله اول تا مرحله سوم سینمای ایران‌ امتداد داشته است،او در اولین فیلم داستانی‌اش خارج از محدوده، با نگاهی غیر انتقادی زنی را نشان می‌دهد که در خانه می‌ماند در حالی که شوهرش باید برای خرید مایحتاج روزانه برود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.