Skip to main content
فهرست مقالات

نگره: متافیزیک سینما

نویسنده:

(11 صفحه - از 87 تا 97)

کلید واژه های ماشینی : سینما، تصویر، فیلم، حرکت، برگسون، متافیزیک سینما، نور، هنر، تصویر متحرک، ادراک

خلاصه ماشینی:

"در یک مثال فرضی با داشتن پروژکتوری عظیم که در فضا مستقر شده باشد،می‌توان از کرهء زمین به عنوان پردهء نمایش فیلم استفاده کرد و این آزمایش‌ فرضی تنها برای یادآوری این نکته مهم است که ویژگی ذاتی‌ تصویر سینماتوگراف در بی‌تعینی آن نسبت به محدودیتهای‌ صوری اندازه در عالم واقع است،این کیفیت را یونگ در اصل‌ به عنوان مؤلفه‌ای شاخص در ادراک صورت مثالی نیز می‌داند: «حس تناسب و درک منطقی انسان راجع به خرد و کلان‌ مشخصا انسان‌پندارانه است و اعتبار خود را نه تنها در قلمرو پدیده‌های مادی،بلکه در آن قسمتهای ضمیر ناخودآگاه جمعی که‌ فراتر از حیطهء بویژه انسانی است،نیز از دست می‌دهد. تعبیر مولوی از حرکت روح در جهان مادی و تغییر و تبدیل اشیاء که در این ابیات نهفته است: «از جمادی مردم و نامی شدم وز نما مردم ز حیوان سر زدم مردم از حیوانی و آدم شدم پس چه ترسم کی ز مردم کم شدم؟» به شکلی صوری و عیان در تکنیک متامورف قابل‌ مشاهده است،یکی از مواردی که دنیای سینمای علمی-تخیلی‌ (Science Fiction) را به روی مفاهیم متافیزیکی می‌گشاید، قابلیت این تکنیکها برای به تصویر کشیدن مجازهای بصری‌ است که در آموزهء ادیان از آن یاد شده. بدین ترتیب، می‌توان ادعا کرد که سینما در عمر یکصد سالهء خود به همان میزان‌ که مضامین دینی و معنوی را منتشر ساخته،مانند جعبهء پاندورا در اشاعهء نفس شیطانی بشر نیز بکار گرفته شده است؛زیرا مجازها در هر دو دنیای خیر و شر پدیدار می‌شوند یونگ به این مفهوم‌ اشاره می‌کند:«تمامی مجازها ممکن است دارای معنایی مثبت و مطلوب و یا معنایی منفی و اهریمنی باشند؛برای مثال،تصویر «مادر مثالی»در وجه منفی خود می‌تواند در جادوگر،اژدها،(یا هر حیوانی که می‌بلعد و بدور بدن می‌پیچد،مانند ماهی بزرگ‌ یا افعی)گور،تابوت،آب ژرف،مرگ،کابوس و لولو(شیطانک‌ لی لیت و غیره)ظاهر شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.