Skip to main content
فهرست مقالات

کتاب: روزگاران گشت و ما دیگر شدیم (تحلیل کتاب تاریخ سینمای ایران - جمال امید)

نویسنده:

(12 صفحه - از 163 تا 174)

خلاصه ماشینی:

"اما اگر همین‌ مجمل را نمونه‌ای بگیریم از حدیث مفصل کتاب-که هست-آیا کار از اساس خراب نیست؟وقتی که پیوند دادن چند جملهء ساده‌ برای نویسنده تا این حد دشوار است،وقتی که ویرایه‌ای چنین پر غلط پیش روی ماست،وقتی که حتی شیوهء ارائه مشخصات فیلم‌ها هم منظم نیست و در آغاز،فهرست عوامل فیلم در متن کتاب‌ می‌آید و سپس در پی‌نوشت(و همین عامل سبب سرگیجهء دائمی‌ خواننده هنگام مطالعه است)،وقتی که اظهار نظرهای مؤلف در فصل ده سال تا سقوط(که نسبت به مقاطع زمانی قبلی‌ نزدیک‌ترین و طبعا بهترین دوره از نظر دستیابی به اسناد و مدارک و فیلم‌ها و شخصیت‌هاست)چنین بی‌پشتوانه،پراکنده و سطحی‌ست،پیش رفتن در این حیطه جز دلزدگی،سرخوردگی و یافتن غلطهای بیش‌تر،چه کاربردی دارد؟ >دیدگاه مؤلف براساس رویکردی خاص در نقد ادبی(و سینمایی)،شناخت‌ جنبه‌های گوناگون شخصیت هنری مؤلف در آثارش،حتی برای‌ معرفی و تحلیل مستقل یکی از تألیفات او ضروری و ناگزیر به نظر می‌رسد. این پنج فیلم چه نکتهء مشترکی دارند که باعث شده است تا در یک گروه جای بگیرند؟از این تعداد،کدام یک«روشنفکرانه» است و کدام یک در قالب«جبههء سوم»می‌گنجد؟مؤلف در این‌ زمینه جز نقل قول دیگران که آن هم به هیچ وجه توجیه‌کنندهء طبقه‌بندی ناهمگون‌اش نیست،چه دارد؟اگر امشب دختری‌ می‌میرد(براساس پاورقی معروف ارونقی کرمانی)به نظر مؤلف‌ فیلم مهمی نیست و«عالمیان برخلاف ادعایش فاقد بینش و احاطهء کافی اجتماعی و تکنیکی جهت ساختن یک فیلم تمام عیار متفاوت است و نهایتا باز هم فقط فیلمبرداری-تا حدودی- است که به چشم می‌آید»[ص 537،ستون 1،سطر 47]،دیگر چرا در بخش«سینمای روشنفکری و جبههء سوم»از آن یاد می‌شود؟آوردن فیلم بابا کوهی(براساس داستان محمد حجازی) در کنار گاو(فیلمنامه از مهرجویی و دکتر غلامحسین ساعدی، براساس فصل چهارم عزاداران بیل نوشتهء ساعدی)نوعی نقض‌ غرض نیست؟می‌بینیم که نداشتن تعریف مناسب از«سینمای‌ متفاوت»،قدم به قدم کتاب را دچار مشکل می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.