Skip to main content
فهرست مقالات

(درباره بحران و نظارت در سینما)

مصاحبه شونده:

(14 صفحه - از 8 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : سینما، فیلم، فیلمنامه، بحران، ممیزی، فیلمساز، سرگرمی، مدیریت، زن، سینمای ایران

خلاصه ماشینی: "به نظر شما آیا سینمای ایرانی واقعا با بحرانی جدی و مهم روبروست؟ اگر هست،این بحران چه وجوهی دارد؟ همینطور که شما اشاره کردید بحران در سینمای ایران مسئلهء تازه‌ای نیست سینما در ایران همراه با دو بحران اقتصادی و فرهنگی متولد شده است و به نظر بنده این بحران به سینمای بعد از انقلاب هم کشیده می‌شود ولی در دههء 60 دو چیز مانع از این‌ شد که به سینمای ایران،بحرانی نگاه شود. ما باید گنجایش این ظرف(فیلمنامه)برای پذیرش ایده‌های‌ انسانی و معنوی را مشخص کنیم و روشن سازیم که مخاطب سینما تا چه اندازه پذیرای دریافت این ایده‌هاست یعنی اگر قرار باشد فیلم را تبدیل به یک خطابهء شعاری در باب تبلیغ دینی و یا سیاسی‌ بکنیم،در حقیقت تجربهء ناکام کلیسا در قرون وسطی و سینمای‌ ایدئولوژیک شوروی در دورهء استالین و سینمای دورهء هیتلری را تکرار کرده‌ایم. اما هیچوقت قادر نبود شرح بدهد که چرا ساختار این قصه خوب‌ است!و فقط می‌گفت چون بیشتر از یک پیرمرد و یک نهنگ در آن وجود ندارد!!متأسفانه ممیزی در سینمای ایران امروز به همین‌ اظهارات مضحکه‌آمیز خلاصه شده و برای اصلاح این وضع حتما باید چاره‌ای اساسی اندیشید. همان مدیریت با نگاه‌ خاصش لااقل می‌دانست چه می‌کند و حرفش مشخص بود و نوع‌ سینمایی که می‌خواست را می‌شناخت و هدفمند هم به دنبالش بود اما در این سه-چهار سالی که تزلزل مدیریتی در سینما بوجود آمد هیچکدام از این مدیریت‌ها اصلا نمی‌دانستند چه می‌خواهند و دنبال چه‌چیزی هستند و باید چه مسیری را بپیمایند؟فلذا نه آن‌ فیلم هنری به دست آمد و نه فیلم سرگرمی!شما به آمار تماشاچیان‌ سینما نگاه کنید از حدود 70 میلیون در سال 69 به حدود 33 میلیون در سال 76 رسیده است!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.