Skip to main content
فهرست مقالات

نماد اندیشی، سینما، دین

نویسنده:

(4 صفحه - از 92 تا 95)

کلید واژه های ماشینی : نماد، نمادپردازی، دینی، تصاویر، فیلم، نمادپردازان عرصه سینما، نمادپردازان عرصه سینما و نمادپرداز، هنر، ایثار، نمادپرداز تصویری عرصه دین

خلاصه ماشینی:

"و می‌بایست که از هربرداشت مذهبی دیروزین،برداشت‌ امروزی‌تری ارائه کند مثلا: مفهوم مرگ که اینگمار برگمن در مهر هفتم(1956)از آن‌ چهره‌ای فکور و شطرنج‌بازی قهار که با هرآنکس که به بازی‌ بنشیند،او را مات خواهد کرد،با برداشت همین کارگردان در فیلم بعدیش توت‌فرنگی‌های وحشی(1957)از همین مفهوم‌ غیرمحسوس و غیرملموس،برداشتی است به روز و کاملا قابل‌حس؛برداشتی که نشان از ایده‌ای جدید و اندیشه‌ای تازه‌ دارد،هم پرسپکیتو هنری‌تری به دست داده و هم در راستای افکار فلسفی و اجتماعی روز شخص نمادپرداز عرصه دین است و با تفاوتی دیگر که در مهر هفتم اشاراتی به روز داوری و قیامت دارد با اندرزی که می‌گوید:تنها پاکیزگان و وارستگان از خشم‌ خداوند درامانند و اما در توت‌فرنگیهای وحشی مرگ و در اندیشه مرگ بودن،وسیله‌ای است برای تنبیه،خودسازی و در نهایت آرامش روحی انسانهائی مغرور چون پروفسور ایزاک و مفهوم سفر که بهرام بیضائی در فیلم کوتاه خود سفر(1351)از آن سخن می‌گوید که مفهومی است کاملا پیش‌پاافتاده و ابتدایی‌ و هیچ‌گونه اثر ایدئولوژی و پیامی در پی ندارد و فقط به معضلی‌ اجتماعی،در راستای فقر روز جامعه اشاره دارد،با همین مفهوم در فیلم سرشار از مفهومش مسافران(1371)،برداشتی است کاملا امروزی و کاملا قابل‌حس،در مسافران مهلت حقیقی زندگانی انسان،که بسا پرارزش است با تضاد زیبایی،چون«عروسی و عزا»به تصویر کشیده می‌شود و مرگ(سفر)آیینه‌ایست که‌ همگانباید روزی چهره بر آن بیاسایند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.