Skip to main content
فهرست مقالات

رمزگرایی دین و زبان نمادین سینما

نویسنده:

(5 صفحه - از 109 تا 113)

کلید واژه های ماشینی : سینما ،دین ،نمادهای ،مادی ،زبان نمادین سینما ،زبان ،هنر ،دین و زبان نمادین ،اسلامی ،انسان ،سینمای دینی ،غرب ،نور ،عرفان ،جهان‌شناسی ،روح ،بیانی سینمای دینی ،جهان ،زبان دین ،زبان نمادین دین و هنر ،زبان نمادین دین و سینما ،مغرب ،زیبایی ،سینمای اندیشه ،زبان و بیان سینمای اندیشه ،کیهانی ،فیلم هنری ،حکایت ،فلسفه ،ماده

خلاصه ماشینی:

"سینما انسان را از فضای عادی و محسوس‌ زندگی بیرون می‌کشد و بیش از هنر دیگری می‌تواند انسان را تحت‌تأثیر خود قرار دهد و او را به عناد یا همدردی فراخواند و از این راه فرصتی دست‌نایافتنی برای دریافت مفاهیم تجریدی فراهم‌ می‌سازد. ضرورت تحول بنیادین،در زبان نمادین سینمایی‌ دینی: میان نماد و نمود دینی فاصله زیادی وجود دارد و دین از این‌ نظر از قدرت انتزاعی عظیمی برخوردار است و تنها با تأمل و تحقیق وسیع است که می‌توان به معانی بلند برخی از نمادهای دینی‌ دست یافت و با تغییرات پذیرفتنی،آنها را در سینما به کارگرفت‌ و از این راه به سینمایی رسید که بتواند سفر متهورانه‌ای بر جهان‌ غیب داشته باشد و زلالی و پاکی دین و روابط ناپیدای ماده و (به تصویر صفحه مراجعه شود) اردت ماورای ماده را به تماشا بنشیند و توجه آدمی را به رموز الهی و تجلی حق در مجالی بی‌حدوحصر عالم ماده جلب کند. جهان‌شناسی اسلامی با بهره‌گیری از هنر،عرفان،حکمت و کلام،در بالاترین حد و سطح با انسان رابطه برقرار می‌کند و کمال درونی انسان و هدف نهایی او توجه دارد و زمینه‌ای را برای‌ بلوغ روحی انسان فراهم می‌کند،و آدم را مهیای خلافت الله‌ می‌کند و عطش دست یافتن به نامتناهی را در قلمرو متناهی فرو می‌نشاند و هرموجود را در محلی که در سلسله‌مراتب وجود به آن‌ تعلق دارد،قرار می‌دهد و از همین راه به زیبایی حیرت‌آور دست‌ می‌یابد و این زیبایی،محصول همدمی اسلام و تسلیم انسان است، در تعادل کیهانی چنین مقرر شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.