Skip to main content
فهرست مقالات

زنان سینماگر

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 158 تا 161)

کلید واژه های ماشینی : سینما ،فیلم ،زنان ،کارگردانی ،زنان سینماگر ،زن سینما ،فمینیستی ،ساخت ،ژان ،فیلم کوتاهش ،کارگردانان زن سینما ،مردان ،فیلمی از زنی سینماگر ،فرانسه ،فستیوال فیلمهای زنان ،زنی سینماگر در پاریس ،پاریس ،کولت ،عشق ،سینمای زنان ،ژاکلین اودری ،نخستین کارگردانان زن ،فیلم بلندش ،بانوی هنرمند ،نخستین فیلم بلندش ،هنرپیشه ،زنان جوان سینماگری ،مردان سینماگر ،نخستین فیلم ،کار

خلاصه ماشینی:

"تمام این زنان امروز با آزادی‌ تمام فیلم می‌سازند،با مردان سینماگر تفاوتی ندارند،فیلم‌هایشان مثل فیلم‌های‌ مردان پخش می‌شود و خود می‌گویند از تبعیضی رنج نمی‌برند و حس نمی‌کنند که با آنان بیش از مردان بدرفتاری شده‌ باشد. با آلیس گی نخستین فیلم داستانی که زنی‌ کارگردانی کرده باشد به وجود آمد،در سال 1896 فیلم پری با گل‌کلم‌ها- بعدها،وقتی میزانسن در استودیو انجام‌ می‌گیرد،این بانو چند فیلم ساخت: اسمرالد(1905)،زندگی مسیح‌ (1906)،سپس با هربر بلانشه،که او هم در کار سینما بود،ازدواج می‌کند، برای مدتی کارگردانی را ترک می‌کند و همراه شوهرش به آلمان و آمریکا می‌رود. نخستین فیلم بلندش را دو سال‌ بعد با نام بدبختی‌های سوفی می‌سازد و بعد در 1948 یکشنبه تیره را کارگردانی‌ می‌کند. موسیدورا در زمان خود و حتی بعد از آن‌ فقط به خاطر اینکه هنرپیشه فویاد بود شهرت داشت و ژاکلین اودری به‌عنوان‌ کارگردان یادگاری فراموش‌نشدنی‌ برجای نگذاشت و رمانهای بی‌اهمیت‌ کولت را فیلم کرد. از نخستین کار این بانوی‌ کارگردان مشخص است که او به روایت‌ خاطرات علاقه عمیقی دارد وخیلی زود با سینمایی که به‌گونه‌ای شگفت‌انگیز استادانه و عمیق بود خود را تحمیل کرد. پس از آن فیلمهای زیر را ساخت:من، تو،آن مرد،آن زن(1974)،ژان دیلمان،شماره 23 خیابان تجارت، 1980 بروکسل در این فیلم دلفین‌ سیریگ در نقش خدمتکار،و زنی که‌ گاه کارهای دیگری هم می‌کند، درخشان است. با اینهمه این‌ بانوی هنرمند یکی از کارگردانان اثرگذار سالهای 1980-1970 محسوب می‌شود و امروز به ساختن فیلمهای مستند، زندگینامه و داستانی مشغول است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.