Skip to main content
فهرست مقالات

مروری بر سیمای زن در سینمای ایران از آغاز تا امروز

نویسنده:

(7 صفحه - از 166 تا 172)

کلید واژه های ماشینی : زنان، سیمای زن در سینمای ایران، فیلم، ایران، فیلمساز، مرد، سینماگر، تأتر، اجتماعی، نمایش

خلاصه ماشینی:

"بحث داغ محافل جهانی‌ بوده و چشم‌ها بیش از هرزمان دیگر به زنان در داخل مرزهای‌ ایران دوخته شده و تمامی رفتار و گفتار و واکنشهایش در زیر ذره‌بین نقد و تجزیه‌وتحلیل‌های گوناگون قرار دارد و به رغم انبوه‌ نوشته‌های مبتنی بر خبر و تحقیق،تنها از کمبودها سخن رفته و تلاش بی‌وقفه زنان ما برای حضور و مشارکت در تمامی‌ فعالیت‌های اجتماعی و ورود و فعالیت در زمینه‌هایی که تا پیش از این غیرقابل دسترسی بوده(هرچند به صورت نوعی‌ واکنش)و حرفه سینماگری یکی از آنهاست،نادیده گرفته شده‌ است. اما چون‌ سینماگر نیستم و در هیچ‌یک از رشته‌های مربوط به سینما (به تصویر صفحه مراجعه شود) تخصصی ندارم،و تنها یک پژوهشگر ساده مسایل زنان هستم، در این بررسی،از محدوده نگرش و ارزشیابی نقش زنان‌ در فیلم‌ها و در روند تاریخی سینمای ایران فراتر نمی‌روم. سازنده قیصر که سینماگر بااستعداد و درعین‌حال‌ حسابگری بود و در اولین فیلم سینمایی خود پیش از قیصر از جاذبه‌های زنان در گستاخانه‌ترین شکل استفاده کرده و توفیقی نیافته بود،باهوش غریزی به این حقیقت پی برد که‌ فیلم‌هایی که با بهره‌گیری از جنبه‌های جنسی زنان ساخته‌ می‌شود،به دلیل ابتذال و یکنواختی فزاینده دیگر رغبتی‌ در تماشاگران به‌ویژه موج جدیدی که به تماشای فیلمهای ایرانی‌ می‌آیند،برنمی‌انگیزد. هرچند فیلم‌های کلاغ،چریکه تارا و مرگ یزدگرد از این فیلمساز که هرسه برگرفته از زندگی ایرانی و با تاکید بر قدرت زنانه و مادرانه ساخته‌شده بود به دلیل تقارن‌ با انقلاب اسلامی مردم ایران و محدودیت‌هایی که برای ارائه‌ چهره زن در سینما پدید آمد توفیق نمایش عمومی نیافت اما با همان نمایش محدود،نام این فیلمساز را به‌عنوان‌ یکی از بهترین سینماگران ایران و با نگاهی ستاینده و احترام‌برانگیز به زن،در تاریخ سینمای کشور ما ثبت کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.