Skip to main content
فهرست مقالات

یک دهه با ابراهیم حاتمی کیا / رویاها

نویسنده:

(6 صفحه - از 218 تا 223)

خلاصه ماشینی:

"فیلمسازی که اکنون پس از ساختن هشت فیلم بلند حرفه‌ای،به واسطه حفظ مولفه‌هایی‌ مشترک،صاحب عنوان سینمایی خاص برای خود شده است. ابراهیم حاتمی‌کیا-احتمالا-از معدود فیلمسازانی است که‌ اعتقادات ایدئوژیک-یا حتی سیاسی‌اش-نه‌تنها در تقابل با مدیوم مورداستفاده‌اش،قرارنگرفت که حتی در زمینه‌هایی بسیار (به تصویر صفحه مراجعه شود) وصل نیکان به کارش آمد و با سینمای او به زیبایی تلفیق شد. هرچند که در نهایت به دلیل حسی که از ابتدای‌ فیلم نسبت به سعید و مصائبش،در خود دیده،نسبت به او به مثابه‌ قهرمان نخست کشش بیشتری احساس می‌کند و علی‌رغم همدلی‌ لحظه‌ای با نوذر،با سعید همذات می‌شود و از مرگ او متأثر می‌گردد. در عروسی خوبان نیز، حاجی قهرمان مظلومی بود که در نگاه اول به هیچ عنوان میل‌ تماشاگر را برای همدلی برنمی‌انگیخت اما حوادث اطراف او، فضای فیلم را جذاب و اثرگذار می‌کنند. شاید مهمترین دلیل این باشد که از کرخه تا راین‌که داستان خود را به درستی و سرراست تعریف می‌کند،اینجا،در بوی پیراهن (به تصویر صفحه مراجعه شود) از کرخه تا راین یوسف:به‌ویژه از منظر عامه مردم که داستان‌گویی و شکل روایت‌ آن را مخصوصا در فیلم‌های ملودرام،اصل می‌دانند. برج مینو اما تجربه دلنشین و موفقی بود که نشان داد حاتمی‌کیا اکنون به درستی سینما را می‌شناسد و دیگر نیازی به‌ ادامه تحصیلات آکادمیک از نیمه رهاشده‌اش ندارد. شاید بیراه نباشد که اشاره کنم وجود این صحنه در فیلم که برای حاتمی‌کیا ما به ازای واقعی در جبهه دارد،در دادوستدی حسی از شکل واقعی‌اش به درمی‌آید و به شکلی‌ حماسی پرداخت می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.