Skip to main content
فهرست مقالات

در شیب تند جاده/ ابراهیم حاتمی کیا از مهاجر تا کنون

نویسنده:

(7 صفحه - از 244 تا 250)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، مهاجر، پلاک، حاتمی‌کیا، برج مینو، موسی، فیلمساز، ابراهیم حاتمی‌کیا از مهاجر، دکل، جنگ، شهادت، وصل نیکان و برج مینو، غفور، تماشاگر، پلاک منصور در برج مینو، شهادت منصور در برج مینو، شخصیت، پلاک شخصیت اصلی فیلم، سفر به چزابه، حس، وصل نیکان، پیرهن یوسف و برج مینو، تمثیلی، فیلم‌های بعدی حاتمی‌کیا، موسی در برج مینو، دست گرفتن پلاک شخصیت اصلی، فیلم آخر حاتمی‌کیا، فیلم‌های بعد از مهاجر، بوی پیرهن یوسف، باور

خلاصه ماشینی: "اما خود فیلم‌ها هم شباهت‌هایی به‌ یکدیگر دارند:محمد(ابراهیم اصغرزاده)در مهاجر بعد از گذراندن مراحلی دشوار،به یک دگرگونی نه‌چندان آشکار می‌رسد و موسی(علی مصفا)در برج مینو نیز تغییر درونی‌اش را از لابلای خاطرات تلخ گذشته و مرور دوبارهء آنها بازمی‌یابد. گذشته از این‌ها،موضوع محوری هردو فیلم که تنها خطوط داستانی کمرنگ آنها را بوجود می‌آورد،درونمایهء دوستی عمیق و نهفته‌ای است که از مدت‌ها پیش بین دوستی اسد و محمود با آشنایی‌شان در جبهه شروع شده و در همانجا پا گرفتهه است،ولی‌ وقتی محمود را به ستاد احضار می‌کنند،سعید(علیرضا زاهدی) برای توجیه تلاش محمود به منظور کسب اطمینان از زنده بودن‌ اسد،به سابقهء دوستی قدیمی آن دو اشاره می‌کند و ما متوجه‌ می‌شویم که علت اصلی آمدن محمود به جبهه و دست کشیدن از دانشگاه،حضور دوست دیرینه‌اش اسد در جبهه بوده. پلاک از دیگر وجوه مشترک اغلب آثار حاتمی کیا،کارکرد عنصر «پلاک»است،که استفاده از آن در هریک از فیلم‌های پس از مهاجر برای بینندهء پی‌گیر آثار فیلمساز،بلافاصله چهار پلاک‌ آویخته بر هواپیمای کوچک آهنی این فیلم را تداعی می‌کند و شاید به جرأت بتوان گفت که نقش پلاک در مهاجر به قدری‌ پرمعنا و مؤثر است ک بکارگیری مجدد و چندبارهء آن در سایر فیلم‌ها فقط به ضایع کردن واز بین بردن حس‌وحالی می‌انجامد که پس از دیدن سکانس آخر مهاجر به بیننده دست می‌داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.