Skip to main content
فهرست مقالات

حاتمی کیا در آیینه منتقدان

(5 صفحه - از 256 تا 260)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، حاتمی‌کیا، فیلمسازی، سینما، بوی پیرهن یوسف، راین، بوی پیرهن یوسف غزل انتظار، حاتمی‌کیا فیلم، آدم، آتش

خلاصه ماشینی: "» خسرو دهقان سینما،ش 199 و 200 (به تصویر صفحه مراجعه شود) «به اعتقاد من حاتمی‌کیا بعد از دو تجربه موفق اخیر خود[برج مینو و بوی‌ پیرهن یوسف‌]،حالا دیگر خوب می‌داند که موضوع موردنظرش و شخصیت‌های‌ آشنایش را باید در چه ظرف و فضایی‌ عینیت بخشد. » مسعود پورمحمد فیلم،ش 79 (به تصویر صفحه مراجعه شود) «مهاجر،از سویی به کمک تصاویر پر تحرک،تماشاگر را به هیجان می‌آورد و از طرفی جابه جا زمزمه‌های عارفانه در گوش او نجوا می‌کند،با این همه، به دلیل برخی ویژگیهای چشمگیرش از نمونه‌های مشابه خود متمایز است و این‌ نه فقط به دلیل ساختار منسجم فیلم که در مقایسه با فیلمهای ساخته‌شده در این‌ زمینه قابل‌تحسن است،بلکه در اصل به‌ خاطر نگاه متفاوت حاتمی‌کیا به جنگ و حوادث پیرامون آن و آدمهای جبهه و شرح‌ دلبستگی‌های آنها در حال‌وهوایی عارفانه‌ است. » امید نجوان ویدئو،ش 11 (به تصویر صفحه مراجعه شود) «هفتمین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا [بوی پیرهن یوسف‌]،پس از عدم موفقیت‌ تجارتی خاکستر سبز،همچنان در ادامه‌ توجه او به یکی از مضامین محبوبش- تبعات جنگ تحمیلی-یک درام عاطفی و پرشور در دو سطح زیرین و رویی،به مایه‌ «انتظار»در همه ابعادش می‌پردازد. هردو فیلم‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) تازه حاتمی‌کیا دقیقا نشانگر ادامه راستین مسیر پیشین و همچنان رو به‌ رشد اویند،اما در دو مسیر مختلف؛بوی‌ پیرهن یوسف از آن فیلمسازی است که‌ قواعد کلاسیک داستان‌سرایی و سنت‌های به جای سینمای ملودرام را می‌شناسد و آن‌ها را آگاهانه به کار می‌بندد،و برج مینو از آن فیلمسازی‌ نوجو و تجربه‌گرا که دست به آزمایشی‌ خطیر می‌زند(به تصویر کشیدن‌ اندیشه‌ای فلسفی،دینی و هستی‌شناسانه‌ در قالبی مدرن و امروزین)و کم‌وبیش، سربلند هم بیرون می‌آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.