Skip to main content
فهرست مقالات

سینمای دفاع مقدس؛ آنچه گذشت، آنچه می گذرد و آنچه باید بگذرد

نویسنده:

(10 صفحه - از 35 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : فیلم ،سینمای دفاع مقدس ،جنگ ،فیلمساز ،زن ،فیلم‌های دفاع مقدس ،نوجوان ،رزمنده ،سینمای جنگ ،قهرمان ،شخصیت قهرمان‌هایش خاص جبهه‌های جنگ ،تماشاگر ،شخصیت ،فیلم جنگی ،تیپ ،کودک ،جبهه‌های جنگ ،عرفانی ،ساخت ،ایران ،فیلم‌های جنگی دفاع مقدس ،آدم ،باشو ،زن در سینمای دفاع ،سینمای ایران و سینمای دفاع ،فیلم‌های کودک در سینمای جنگ ،تیپ خاصی از سینمای دفاع ،اقسام فیلم‌های دفاع مقدس ،سینمای جنگ ایران ،فیلم باشو

خلاصه ماشینی:

"یک چنین تیپی‌ خیلی ملموس و خوب است،اما موضوع این است که‌ رزمنده بودن و در جبهه‌های جنگ از اسلام و ایران دفاع‌ کردن با داشتن یک عرفان و درجه بالای خلوص به‌ بالاترین درجه ارزش و کمال خود می‌رسد،اما ترویج این‌ تفکر در بین نسل جوان خصوصا نسل‌های آینده و فعلی‌ که شاید جنگی را در زمان نوجوانی و تمیز خوب و بد خود ندیده‌اند و هرچه از دفاع مقدس می‌شنوند از فیلم‌ها و رسانه‌های گروهی است،کمی سهل‌انگاری و خطرساز است. بنابراین وقتی این‌گونه‌ قهرمان‌ها را به وفور در فیلم‌های دفاع مقدس می‌بیند، (البته عرفان را،صفتی که مختص شخصیت اول فیلم‌ نیست بلکه در این نوع فیلم‌ها عرفان و خلوص در تمام‌ رزمندگان دیده می‌شود)ناخودآگاه این فکر به او القاء می‌شود برای بسیجی بودن لازم است که حتما چنین‌ تیپی داشته باشد و چون در واقعیت اطراف خود چنین‌ چیزی نمی‌بیند،هم ذات پنداری رخ نمی‌دهد و ما تازه‌ متوجه می‌شویم که در ارائه تیپ قهرمان و غیر قهرمان در فیلم‌های جنگی به خطا رفته‌ایم. فرقشان با دسته اولی که ذکر شد این‌ است که فیلم‌های این گروه کپیه‌برداری از سینمای جنگ‌ امریکا یا فیلم باسمه‌ای و سطحی نیست و در نوع خود حرف‌های خاصی برای گفتن دارد. لذا وظیفه آن دسته از سینماگران که خود جبهه را دیده و لمس کرده‌اند این‌ است که نکات اصلی و چارچوب سینمای دفاع مقدس را به سینماگران جوان آموزش دهند تا مبادا در این سال‌ها که از جنگ فاصله می‌گیریم با سهل‌انگاری کسانی که‌ جنگ را ندیده‌اند و فیلم جنگی می‌سازند،ارزش‌های دفاع‌ مقدس تحریف شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.