Skip to main content
فهرست مقالات

فیلمنامه: منزلت فیلمنامه نویس

نویسنده:

(5 صفحه - از 104 تا 108)

کلید واژه های ماشینی : فیلمنامه، فیلم، سینما، فیلمنامه‌نویسی، منزلت فیلمنامه‌نویس، هنر، کارگردان، معمار، صنعت، سمفونی

خلاصه ماشینی:

"همان‌طور که درمان بیمار به پزشک سپرده‌ می‌شود و طراحی ساختمان به مهندس معمار،پرواز هواپیما به خلبان و راندن لوکوموتیو به لوکوموتیوران، نوشتن فیلمنامه‌ای که اثرات فرهنگی آن غیرقابل‌ محاسبه و تبعات اقتصادی آن مایه نگرانی است باید به‌ فیلمنامه‌نویسی سپرده شود که تخصص و اهلیت لازم را دارد. شاید در تحلیل نهایی‌ فیلمنامه‌ای که محصول این گروه پر تعداد-یا فیلمنامه‌نویسی واحد با عده‌ای مشاور-است خوشایند ما نباشد و نهایتا در خدمت اهدافی که مورد پسند ما نیستند قرار گیرد،ولی ما درباره ارزش‌ها و ضد ارزش‌های‌ محتوایی بحث نمی‌کنیم،بلکه از انگاره‌ها و شیوه‌های‌ تولید سخن می‌گوییم که با کاربست آنها در شأن فیلمنامه‌ نویسی و به طریق اولی فیلمنامه‌نویس به‌عنوان طراح و معمار اثر هنری در سینما حفظ خواهد شد. این درست که‌ ما دارای سنت فیلمنامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی نیستیم‌ اما چون نیک بنگریم می‌توان گفت که حکیم فردوسی‌ بی‌آنکه خود دانسته باشد فیلمنامه‌نویسی چیره دست است‌ او در داستان پر آب چشم رستم و سهراب،یا رستم و اسفندیار،تراژدی سیاوش،تراژدی فرود یا ایرج،انصافا چون فیلمنامه‌نویسی کارآگاه از پس شخصیت‌پردازی، گره‌افکنی،طراحی نقاط عطف،اوج و گره‌گشایی برآمده‌ است. رجوع فیلمنامه‌نویسی ما به‌ این گنجینه یا نظایر آن،همچون حکایات اخلاقی شیخ‌ سعدی برای ساخت فیلم‌های کوتاه،فابل‌های مولانا، ظرفیت‌های حیرت‌انگیز دراماتیک آثار نظامی گنجوی و نیز ادبیات عامه و نگارش فیلمنامه براساس داستان‌های‌ ملی چون ملانصرالدین که حقیقتا می‌توان از او یک‌ شخصیت ناب کمدی ساخت،ما را به منابعی متصل‌ می‌کند که رنگارنگی محصولات سینمایی ایران را تضمین‌ کرده،به سرچشمه‌های معرفت ایرانی راه می‌برد. اهل فن خود باید همت کنند تا فیلمنامه‌نویسی به‌عنوان حرفه‌ای تخصصی و بسیار مهم‌ در مجموعه هنر-صنعت سینمای ایران شأن و منزلت‌ لازم خویش را باز یابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.