Skip to main content
فهرست مقالات

طالبی در آیینه منتقدان

(4 صفحه - از 167 تا 170)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، فیلمساز، کیسه برنج، کیارستمی، مهر، فیلم کیسه برنج به پایان، هنری، چکمه، کار محمد علی طالبی، خوب

خلاصه ماشینی:

"" چیستا یثربی‌ مهر،شماره 5 "مهم‌ترین ویژگی کیسه برنج داستان ساده آن است،برشی‌ از زندگی آدم‌های پیرامونمان،این سادگی در پرداخت فیلمنامه‌ فیلم و به تصویر درآمدنش برجسته می‌شود،نه با افزودن حوادث‌ و ماجراهایی که ربطی به فیلم نداشته باشند و صرفا زمان آن را تا یک ساعت و نیم کش دهند،بلکه هر آنچه که در فیلم هست‌ از رابطه‌ای نزدیک با جان‌مایه فیلم برخوردار است و بیش‌تر به‌ صورت شخصیت‌پردازی و شناسایی جایگاه اجتماعی آدم‌های‌ فیلم نمود می‌یابد. با مقایسه شرایط روحی و درونی‌ آدم‌ها و حدود تحمل‌پذیری‌شان در برابر مسائل اقتصادی و درصدگیری‌های اجتناب‌ناپذیر روزمره‌شان در آن سال‌ها با سال‌های اخیر،آیا از جنبه‌های یاد شده فوق،شرایط کنونی‌ حادتر و حساس‌تر است یا سال‌های ساخته آن سه فیلم‌ کیارستمی؟اگر موقعیت کنونی را بنا به دلایل مختلف حساس‌تر و ملتهب‌تر بدانیم،دیگر جایی برای این همدلی به نمایش‌ گذاشته شده باقی می‌ماند؟در شرایطی که کیارستمی در آن‌ مقاطع زمانی به دور از هر خوش‌بینی بی‌منطق به دنیای سرد و کوچک آدم‌هایی چون قاسم جولایی در مسافر و علی و حسین‌ و محمد در لباس برای عروسی و محمد فیروزکوهی در گزارش‌ نزدیک شده بود،طالبی در تهران امروز و در میان آدم‌هایی که با مشکلات اقتصادی و زندگی پر دغدغه روزمره دست به‌ گریبانند،به دنبال چه می‌گردد؟آیا این سرود دروغین، نوع‌دوستی و همیاری در تهران امروز به شوخی شبیه نیست؟" جواد طوسی‌ فیلم،شماره 205 "در کیسه برنج دخترکی که به قول مادرش خود نیازمند مراقبت است،دست یاری به پیرزنی ناتوان می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.