Skip to main content
فهرست مقالات

پیروزی یا شکست؟ (حضور بین المللی سینمای ایران)

نویسنده:

(11 صفحه - از 6 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : فیلم ،حضور بین‌المللی سینمای ایران ،ایران ،سینمای ایران ،زن ،تأثیر حضور بین‌المللی سینمای ایران ،سیاسی ،ایتالیا ،فیلمسازان ،کارگردانی ،کیا رستمی ،انقلاب ،سینماگران ،فیلم‌های ایرانی ،فیلم‌های کیا رستمی ،نمایش ،مردم ایران کیا رستمی ،مقاله ،نگاه ،حضور فیلم‌های ایرانی ،تصویر ،مردم ،نشریه ایتالیایی ،واقعیت ،تأثیر ،جهان ،جشنواره بین‌المللی ،کیا رستمی ایران ،کارگردانان سینمای ایران ،سینمای ایران در عرصه‌های بین‌المللی

خلاصه ماشینی:

"اکنون بیایید نگاهی گذرا به‌ این برخوردها بکنیم تا بلکه بتوانیم به یک جمع‌بندی‌ روشنگر دست‌یابیم:در جشنواره پزارو(1369)که‌ فیلم‌های ایرانی را تفکربرانگیز خواندند،جایزه گرفتن فیلم‌ بایسیکل ران در ریمینی و این‌که در نقدها بیش‌تر وجه‌ انسانی فیلم مورد توجه قرار می‌گرفت تا وجه فقر و فلاکت تصویر شده در آن،جایزه گرفتن دونده و توجه به‌ بخش ضد بیگانه آن-آن‌جا که امیر و خلبان را کتک‌ می‌زند-و حتی تفسیر کردن آن به این‌که فیلمی است‌ در اعتراض به فضای بعد از انقلاب،همه و همه اثرات آن‌ پیش فرض انقلاب در اذهان دیگران بود. کارگردانی که با دریافت‌ جایزه اول جشنواره ریمینی به خاطر فیلم بایسیکل ران‌ در سال 1989 در نزد تماشاگران ایتالیایی شناخته شده‌ است‌"ر 25 آبان 69 نشریه اسکولو(ایتالیا)درباره فیلم‌ ریحانه علیرضا رئیسیان که در تورنتو به نمایش در آمده‌ بود در مورد مرد سالاری و مظلومیت زن در ایران مطالبی‌ می‌نویسد که همسویی دارد با تبلیغاتی که علیه ایران در جریان بود گرچه آن‌چه ریحانه نشان می‌داد بخش‌ مهمی از واقعیت جاری در جامعه ایران است،لیکن از آن‌ سو در مقایسه با آن‌چه می‌گذرد،عزت و کرامتی را که‌ زن مسلمان در جامعه دینی دارد مورد غفلت قرار می‌دهد و این بخش از واقعیت زن ایرانی،در جنجال تبلیغاتی، مظلوم واقع می‌شد؛این‌که در جامعه دینی ایران،زن‌ علی‌رغم محدودیت‌های فراوان،اما کم‌تر به عنوان یک‌ "کالا"-آن‌گونه که در غرب مصرف می‌شود-مطرح‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.