Skip to main content
فهرست مقالات

جویندگان طلا (سینمای ایران و جایگاه جهانی آن)

نویسنده:

(4 صفحه - از 17 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : فیلم ،سینمای ایران ،تماشاگر ،فیلمسازان ،سینمای ایران و جایگاه جهانی ،سیاسی ،جویندگان طلا ،هنری ،سینمای هنری و سینمای تجاری ،سینمای تجاری ،طلا سینمای ایران ،دولت ،سر راه سینمای تجاری ،حمایت ،فیلم سینمای ایران ،اقتصاد سینمای ایران ،سینمای هنری ،تجارتی ،مشکلات سینمای ایران ،مشکلات ،اقتصادی ،سینمای تجاری و هنری ،فرهنگی ،وضع ،سینمای بعد از انقلاب ،موضوع ،فیلم تجاری و هنری ،کشف ،جشنواره‌های جهانی ،تازه‌ای

خلاصه ماشینی:

"در واقع نه هیچ وقت سیاست جهانی نظری به مطرح شدن سینمای‌ ایران در آن سوی مرزها داشته است و نه سینمای جشنواره پسند و کم تماشاگر به خودی خود مانعی بر سر راه سینمای تجاری بوده‌ است. سینمایی که ممکن است در جذب‌ مخاطب عام موفق نباشد و مورد توجه نشریات عامه‌پسند نیز قرار نگیرد اما برای عده‌ای از هنر دوستان و هنرشناسان نوع جدیدی از بیان هنرمندانه را داشته باشد که آنها را در سطحی بالاتر از فیلم‌های مادی قرار دهد. سینمای‌ هنری یا به اصطلاح روشنفکرانه در سال‌های قبل از انقلاب نه تنها مانعی بر سر راه سینمای تجاری نبود بلکه راه‌های نوینی را در آن‌ سینما نیز گشود و باعث شد که نمونه‌اش فیلم قیصر مسعود کیمیایی است که به لحاظ تعداد تماشاگری که به دیدن آن‌ رفته‌اند هنوز در صدر جدول پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران جا دارد. چون تماشاگر اهمیت کم‌تری داشته است، دولت سرمایه‌گذاری خود را بر روی احداث و بهبود سالن‌های‌ سینما یا پیدا کردن راه‌های جذب تماشاگر انجام نداده بلکه تنها به عوامل هنری و زیباشناختی و ممیزی فیلم‌ها توجه کرده است. بدین ترتیب هم این سینما به حیات خود ادامه می‌دهد، هم اعتبار فرهنگی ایران در دنیا حفظ می‌شود و هم آن جشنواره‌ها خوراک کافی برای کشف کردن و جایزه دادن پیدا می‌کنند. بنابراین در طرح موضوع سینمای‌ جشنواره‌ای،ما باید به عنوان یک منتقد موضع خود را از ابتدا معلوم کنیم که آیا قرار است از سینمایی اصیل و ماندگار دفاع کنیم یا به فکر حل مشکلات سینمای ایران باشیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.