Skip to main content
فهرست مقالات

از طلوع فجر تا طعم گیلاس

نویسنده:

(8 صفحه - از 21 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، سینمای مستند ایران، سینمای مستند، ایران، فیلم‌های مستند، اعتبار بین‌المللی سینمای مستند، جشنواره فیلم، گلستان، فیلم‌های مستند برنده جایزه، جشنواره برنده جایزه بهترین فیلم

خلاصه ماشینی:

"به‌رغم انواع چالش‌های اندیشگی و صحت و اعتبار هرکدام،به راحتی می‌توان شهادت داد که سینمای ایران‌ مجموعه‌ای است از انواع روش‌های بیان سینمایی که‌ سینمای داستانی،تنها یکی از آنهاست،اما با همه اقبال‌ سینمای داستانی ایران،اعتقاد دست‌کم این جانب و عده‌ای‌ دیگر بر این است که سینمای اصیل و متفاوت ایران،بر بنیاد تجربه‌گری‌های فیلم مستند ایران پی‌گرفت،نه‌ بر بنیاد تکامل آن‌چه به درست‌"فیلمفارسی‌"خوانده‌اند. در دوران اوج‌ سینمای مستند ایران(دهه 40 و اوایل نخست دهه 50) کم‌تر فیلم داستانی ایرانی توانست از حدود مرزهای ایران‌ خارج شود و اعتباری کسب کند،اما تعداد بسیاری جوایز مهم و معتبر بین المللی بود که نصیب مستندسازان ایرانی‌ گردید. (درباره سبک کار این دو کارگردان و دلیل این‌ که چرا فیلم به بندری تعلق دارد تا گلستان،نگارنده‌ پیش‌تر در مطبوعات سینمایی دیگر قلم زده است،ولی بد نیست بدانیم که در عنوان بندی فیلم نام گلستان بندری‌ باهم به عنوان‌"طراح‌"آمده است و به‌طور جدا نام‌ بندری به عنوان‌"گرداننده‌"آورده شده است،و با توجه به‌ سلیقه خاص گلستان،گرداننده همان Director معنی‌ می‌دهد،یعنی کارگردان. البته جوایز این جشنواره‌ها،به‌ویژه جایزه شیردل در سومین جشنواره فیلم‌ تهران به خاطر فیلم اون شب که بارون اومد،جایزه بسیار مهمی بود و ارزش آن دست کمی از جوایز جشنواره ونیز نداشت،ولی در سیاهه عمد داشتیم حضور آزاد فیلم‌های‌ مستند ایران را در خارج از مرزها نشان دهیم و فکر می‌کنم سیاهه بلند بالایی هم هست. ایران سرزمین ادیان،منوچهر طباب محصول،1350؛ این فیلم یکی از فیلم‌های مهم طیاب است و آن را می‌توان از فیلم‌های قوی سینمای مستند توصیفی(وام‌ گرفته از احمد ضابطی جهرمی)دانست که در یک سوی‌ آن علاقه به نمایش و پرداخت هنرمندانه آیین‌های‌ مذهبی و در سوی دیگر آن مردم‌شناسی قرار دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.